Home / Overzicht / Onderzoek ‘Vaders laten zich graag bedienen tijdens WK’

Onderzoek ‘Vaders laten zich graag bedienen tijdens WK’

Tweederde van de gezinsleden gaat naar het WK Voetbal kijken. Ruim driekwart van de kijkers (78%) gaat dit samen met gezinsleden doen. Vaders blijken het meest fanatiek en laat zich tijdens een wedstrijd op televisie graag bedienen.

Van de gezinsleden geven de vaders en kinderen vaker dan de moeders aan het WK (op televisie) (zeker) te gaan kijken. Van de vaders geeft 70% aan waarschijnlijk of zeker te gaan kijken en van de kinderen gaat 71% waarschijnlijk of zeker het WK kijken. Bij de moeders ligt dit percentage lager. Twee op de vijf moeders (59%) geeft aan waarschijnlijk of zeker te gaan kijken.

Ruim de helft van de vaders (56%) denkt het meeste verstand te hebben van voetbal binnen het gezin. Moeders en kinderen denken Hier anders over. Van de moeders geeft 37% aan dat de vader het meeste verstand heeft van voetbal en van de kinderen geeft 40% aan dat de vader het meest verstand heeft van voetbal binnen het gezin.

Ruim de helft van de vaders (53%) geeft aan alle of in ieder geval zoveel mogelijk WK-wedstrijden te gaan kijken. De helft van de moeders (51%) en kinderen (49%) willen alleen naar wedstrijden van Nederland kijken.

Het WK kijken is een echte familieaangelegenheid. Bijna iedereen geeft aan de wedstrijden voornamelijk thuis te gaan kijken (96%). Kinderen geven vaker dan de vaders en moeders aan ook bij vrienden thuis (66% versus 21% en 16%) en in een café (32% versus 6% en 4%) te gaan kijken. Ruim driekwart van de familieleden (78%) geeft aan met hun gezinsleden voetbal te gaan
kijken. Kinderen gaan vaker dan vaders en moeders ook met vrienden kijken (74% versus 28% en 23%).

Van de gezinnen die voetbal gaan kijken geeft twee vijfde van de gezinsleden (41%) aan zoveel mogelijk samen (met het gezin) naar wedstrijden van Nederland te kijken. Een even groot deel geeft aan niets te gaan organiseren tijdens het WK. Slechts een vijfde van de gezinsleden (18%) gaat zichzelf ‘verkleden’ met oranje spullen en gadgets.

Bier en frisdrank zijn dé drankjes voor tijdens de wedstrijden. Voor vaders en kinderen hoort bier meer bij het WK dan voor moeders (beide 58% versus 43%). Daarnaast hoort voor bijna de helft van de gezinsleden (46%) frisdrank bij het kijken naar het WK. Vaders en moeders geven vaker dan kinderen aan dat wijn bij het kijken naar het WK hoort (19% en 26% versus 10%).
Voor de gezinsleden zijn de populairste etenswaren voor tijdens het WK: chips (57%), nootjes (45%), kaas (26%) en bitterballen (25%). Kinderen noemen gemiddeld meer etenswaren dan vaders en moeders (3,7 versus 2,4 (beiden)).

Wat betreft het plannen van vakantie geeft vier op de vijf aan geen rekening te houden met het WK (79%). Een tiende van de gezinsleden (9%) geeft aan wel rekening te houden met het plannen van de vakantie.
Bijna alle gezinsleden geven aan dat het WK geen reden is geweest een nieuwe televisie (95%) ofwel een (ander) televisiepakket aan te schaffen (97%).

Vaders (86%) en moeders (89%) zijn amper van plan om tijdens de wedstrijden van het WK gebruik te maken van (sociale) media. Kinderen zijn daarentegen actiever aan het communiceren. Zij gaan met name informatie delen via de telefoon (sms) (26%) en via online netwerken (21%). De kinderen hebben met name contact met hun vrienden (86%). Daarnaast deelt men ook wedstrijdinformatie met hun vader (60%).

De resultaten zijn als pdf via onderstaand formulier gratis aan te vragen. U kunt het onderzoek/de whitepaper daarna direct downloaden.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ‘Het gedrag van de Familie als DMU’

30 mei 2010 | Familie
De onderzoeken en publicaties over de familie als Decision Making Unit (DMU) zijn talrijk maar komen nergens samen. De resultaten van het eerste deskresearch zijn gebundeld in de […]

Onderzoek ‘Communicatie richting zorgconsumenten’

5 juli 2015 | .Custom Media | Familie
Het bestaande ZorgMentalitymodel is door Bindinc. Custom Media geactualiseerd en verrijkt door een verdere verdiepingsslag toe te voegen voor communicatie en te kijken naar de content, […]

Onderzoek ‘Vrouwen doen boodschappen, mannen aankopen’

7 juli 2011 | Familie
Over gezinsaankopen wordt veel overleg gevoerd binnen families. Alle gezinsleden hebben in meer of mindere mate invloed op het aankoopproces. Dit mede omdat ieder gezinslid zijn eigen […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).