Home / Overzicht / Onderzoek ’50-plussers en gezondheidsproducten’

Onderzoek ’50-plussers en gezondheidsproducten’

50-plussers vinden advertenties van gezondheidsproducten niet vernieuwend – Boerenland, Davitamon en Pearle het meest likeable.

Advertenties van gezondheidsproducten brengen te weinig nieuwe informatie en scoren laag op het gebied van entertainment. Dit is één van de uitkomsten uit het onderzoek Senioren en Gezondheidsproducten dat bureau Veldkamp uitvoerde in opdracht van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC), een initiatief van Bindinc. Uit het onderzoek bleek onder meer dat advertenties die herkenbaar, relevant en entertainend zijn het beste in de smaak van de 50-plusser vallen.

In het onderzoek werden 15 printadvertenties van zuiveldranken, vitaminepreparaten / voedingssupplementen, brillen en hoortoestellen aan 50-plussers voorgelegd. De advertenties van Boerenland Campina, Davitamon en Pearle kwamen hierbij als beste uit de bus. Zo werden de reclames van Boerenland en Davitamon als zeer herkenbaar en realistisch beoordeeld en scoorde de reclame van Pearle vooral goed op het gebied van de persoonlijke en menselijke uitstraling van de advertentie.

50-plussers gaan voor gemak van gezondheidsproducten

Uit het onderzoek blijkt dat gezondheid één van de belangrijkste zaken is in het leven van een 50-plusser. Gezondheid wordt door veel 50-plussers zelfs belangrijker gevonden dan geluk. Zij hebben hierbij vooral de behoefte om zich fit te voelen en blij te zijn met zichzelf. Het ouder worden wordt door zeven op de tien 50-plussers geaccepteerd. Zij herkennen zich dan ook het beste in reclames waarbij acceptatie van de leeftijd hand in hand gaat met gezond gedrag.

Vrouwen letten meer op hun gezondheid dan mannen

50-plusvrouwen letten beter op hun gezondheid dan 50-plusmannen. Zo blijkt uit het onderzoek dat vrouwen veel bewuster letten op de (gezonde) ingrediënten van een product dan mannen. Ook gebruiken zij vaker voedingssupplementen, mineralen en vitaminen en weegt het motief om er goed uit te blijven zien zwaarder voor de 50-plusvrouw.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd tussen in april 2012 door onderzoeksbureau Veldkamp. Alle uitkomsten zijn gebaseerd op uitspraken van 50-plussers. In totaal hebben 509 personen van 50 t/m 70 jaar aan dit onderzoek meegedaan.

Over het Bindinc. Kenniscentrum

Het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) is een initiatief van Bindinc., uitgever van o.a. Avrobode, KRO Magazine, NCRV-gids, Mikro Gids, Televizier, TVFilm en Kunst & Cultuur. Het BKC verricht onafhankelijk en objectief onderzoek naar consumentengedrag van families en 50-plussers.

Vul onderstaand formulier om de whitepaper in te zien.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ’50-plusmarketing is een must!’

5 september 2013 | 50-plus
Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte aanpak in reclame-uitingen. In het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) beoordelen 50-plussers reclame-uitingen online, […]

Onderzoek ’50-plus en merkbewust’

8 december 2010 | 50-plus
Nieuw onderzoek: Merkbeleving 50-plusser Hebben 50-plussers merken nodig om aan anderen te laten zien wie ze zijn?Hoe ontwikkelen merkfuncties zich door het leven heen?Volgens […]

Onderzoek ‘Hoe beleven 50-plussers zelfzorghulpmiddelen?’

15 september 2016 | 50-plus
Op verzoek van Bindinc. Kenniscentrum heeft Bureau Veldkamp onderzoek gedaan naar de ervaring met zelfzorghulpmiddelen onder vijftigplussers en de associatie die ze oproepen. Het gaat […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).