Home / Overzicht / Onderzoek ’45-plussers en online shoppen’

Onderzoek ’45-plussers en online shoppen’

Social media kan voor nieuwe webshops een goede manier zijn om in contact te komen met 65-plussers. Zij geven namelijk vaker aan dan 45-54-jarigen en 55-64-jarigen in aanraking te willen komen met interessante webshops via online netwerken (Facebook, Google+ etc.). Dit is een van de uitkomsten van het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum onder 664 Nederlanders tussen de 45 en 70 jaar. Binnen het onderzoek zijn drie leeftijdsgroepen met elkaar vergeleken, namelijk 45 t/m 54 jaar, 55 t/m 64 jaar en 65 t/m 70 jaar.

Eerst vergelijken dan kopen
Een meerderheid (58%) van de 45-plussers raadpleegt doorgaans eerst vergelijkingssites of beoordelingen voordat zij een product online kopen. Zelf beoordelingen schrijven doen 45-plussers minder snel. Een keurmerklogo op de website wordt door 50% van de online shoppers gecontroleerd voordat zij een product of dienst aanschaffen. Een andere manier waarop de betrouwbaarheid van een webwinkel wordt gecontroleerd, is door via de zoekmachine te zoeken naar ervaringen van andere klanten (59%). Een meerderheid (57%) van de 45-plussers die online shoppen, koopt liever bij een Nederlandse dan bij een buitenlandse webwinkel. Zij vinden Nederlandse webshops betrouwbaarder. Vooral vrouwen hebben meer vertrouwen in Nederlandse webshops.

Eerste kennismaking meestal via zoekmachine
De manier waarop 45-plussers bij een webshop terechtkomen, is meestal via een zoekmachine (73%). Men komt relatief weinig via online banners (advertenties op websites) voor het eerst bij een nieuwe webshop/website terecht (9%). Volgens 35% van de 45-70 jarigen is de benoeming van een webwinkel in de media een belangrijke manier om kennis te maken met een webwinkel. Dit geldt vooral voor 65-70 jarigen (49%).

Onderzoek

Het onderzoek ’45-plussers en online shoppen’ is uitgevoerd in juni 2013 door onderzoeksbureau Ruigrok|NetPanel in opdracht van het BKC. Het volledige rapport is via onderstaand formulier gratis aan te vragen.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ’50-plusmarketing is een must!’

5 september 2013 | 50-plus
Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte aanpak in reclame-uitingen. In het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) beoordelen 50-plussers reclame-uitingen online, […]

Verslag rondetafelgesprek ‘Feiten en fabels over de 50-plusdoelgroep’

27 februari 2017 | 50-plus
Al vele jaren organiseert het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) rondetafelgesprekken voor professionals. De ene sessie is de andere sessie niet en het is altijd een verrassing welke […]

Onderzoek ‘Communicatie richting zorgconsumenten’

5 juli 2015 | .Custom Media | Familie
Het bestaande ZorgMentalitymodel is door Bindinc. Custom Media geactualiseerd en verrijkt door een verdere verdiepingsslag toe te voegen voor communicatie en te kijken naar de content, […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).