Home / Overzicht / Onderzoek ’50-plusmarketing is een must!’

Onderzoek ’50-plusmarketing is een must!’

Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte aanpak in reclame-uitingen. In het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) beoordelen 50-plussers reclame-uitingen online, in print en op televisie. Als 50-plussers het voor het zeggen hadden dan zouden reclames rustiger, herkenbaarder, eerlijker en realistischer zijn. Dat blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) onder 2.375 respondenten in de leeftijd van 50 tot 70 jaar.

De do’s en don’ts van reclame voor 50-plussers
In het onderzoek zijn 72 reclame-uitingen beoordeeld. De reclames zijn ingedeeld in acht productgroepen. Per productgroep zijn steeds vijf printadvertenties voorgelegd, twee banners en twee tv-commercials. Alle uitingen werden beoordeeld op de dimensies relevantie, empathie, entertainment, duidelijkheid, vervreemding en bekendheid. Op basis van het onderzoek kan een aantal do’s en don’ts worden beschreven waarop reclamemakers moeten letten als zij reclame maken voor de 50-plusdoelgroep.

Reclames voor gezondheidsproducten meest kritisch beoordeeld
Uit de resultaten kwam naar voren dat de branche gezondheid het slechtste scoort op alle aspecten. Het beste scoorden reclames over vakanties en reizen. De televisiecommercial van Achmea ‘Birdy’ wordt met een 7.0 het hoogst beoordeeld door respondenten en wordt grappig, leuk en origineel gevonden. Verder komen de printuitingen van Landal GreenParks (score 6,5) en Campina (score 6,5) goed uit de bus. Onrealistische en onherkenbare uitingen worden over het algemeen erg slecht beoordeeld. Het wordt daarom ook afgeraden om te veel gebruik te maken van modellen waarin de 50-plusdoelgroep zich niet kan herkennen of waarin ongeloofwaardige beloften worden gedaan.

Martine Bijl populairste reclamecelebrity
Gewone consumenten of burgers genieten de voorkeur in reclame-uitingen. Andere personen, zoals internationale sterren of bekende Nederlanders worden door een ruime meerderheid niet graag in reclames gezien. Komen ze wel in uitingen voor dan is Martine Bijl de populairste Nederlandse televisiebekendheid en George Clooney de populairste internationale ster.

Onderzoek
Het onderzoek ’50-plusmarketing is een must! Communicatie: do’s en don’ts voor online, print en televisie’ is uitgevoerd in juni 2013 door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van het BKC. De publicatie met de resultaten van het onderzoek kunt u aanvragen als pdf via het formulier dat u onderaan deze pagina vindt. U kunt de whitepaper daarna direct downloaden.
Meer informatie over het onderzoek, inzicht in het volledige onderzoek of interesse in een presentatie op locatie? E-mail dan kenniscentrum@bindinc.nl.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ’50-plussers en gezondheidsproducten’

5 november 2012 | 50-plus
50-plussers vinden advertenties van gezondheidsproducten niet vernieuwend - Boerenland, Davitamon en Pearle het meest likeable.Advertenties van gezondheidsproducten brengen te […]

Onderzoek: Contentmarketing binnen print. Hoe bereik je 50-plus?

31 oktober 2018 | 50-plus | Algemeen
Branded content met relatief veel beeld het meest effectief Onderzoek naar contentmarketing binnen print voor 50-plussers Branded content met een beeldverhouding van 30% tekst en 70% […]

Onderzoek ’45-plussers en online shoppen’

9 juli 2013 | 50-plus
Social media kan voor nieuwe webshops een goede manier zijn om in contact te komen met 65-plussers. Zij geven namelijk vaker aan dan 45-54-jarigen en 55-64-jarigen in aanraking te […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).