Home / Overzicht / Onderzoek ‘Communicatie richting zorgconsumenten’

Onderzoek ‘Communicatie richting zorgconsumenten’

Het bestaande ZorgMentalitymodel is door Bindinc. Custom Media geactualiseerd en verrijkt door een verdere verdiepingsslag toe te voegen voor communicatie en te kijken naar de content, tone of voice, beïnvloedingsstijl en inzet van middelen bij de verschillende zorgclusters.

Zorgclusters vragen om andere tone of voice
De zorgclusters verschillen qua tone of voice erg van elkaar: zo zou bijvoorbeeld de Minder zelfredzame zorgconsument liever directief, concreet en laagdrempelig aangesproken willen worden, de Pragmatische zorgcliënt meer adviserend, doelgericht en informeel en de Maatschappijkritische zorgconsument liever inhoudelijk, intellectueel en betrokken.

Nederlandse zorgconsument gevoelig voor ‘sympathie’ en ‘wederkerigheid’ in communicatie
Een beïnvloedingsstijl is een manier waarop zorginstellingen consumenten met communicatie kunnen ‘verleiden’ tot een bepaalde actie. In Nederland is men over het algemeen gevoelig voor de beïnvloedingsstijl ‘sympathie’: men neemt vaker iets aan van een persoon die zij aardig vindt. Daarnaast speelt ‘wederkerigheid’ een belangrijke rol: men voelt zich vaak verplicht iets terug te doen of te geven aan een ander die hun een gunst heeft verleend. Opvallende verschillen binnen de clusters zijn bijvoorbeeld dat de Minder zelfredzame zorgconsument eerder neigt naar ‘commitment en consistentie’: als men eenmaal een beslissing heeft genomen, dan wijkt ze hier niet snel meer van af.

Merendeel consument switcht niet van zorgverzekeraar of ziekenhuis
Het merendeel van de zorgconsumenten is de afgelopen vijf jaar niet geswitcht van zorgverzekeraar en is niet van plan om dit jaar over te stappen. Ook bij ziekenhuizen zijn de meeste zorgconsumenten geneigd om de volgende keer naar hetzelfde ziekenhuis terug te gaan. Bij zorgverzekeraars zijn prijs-kwaliteitverhouding, de maandelijkse premie en de vertrouwdheid van de zorgverzekeraar de belangrijkste redenen tot aanbeveling. Pragmatische zorgconsumenten geven vaker aan dan gemiddeld dit te doen vanwege de uitstraling van de zorgverzekeraar (13%). Bij het ziekenhuis geeft 15% van de zorgconsumenten aan dat men het ziekenhuis zou aanbevelen vanwege de communicatie.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in juli 2015 door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Bindinc. Custom Media onder 1.292 Nederlanders in de leeftijd 18 t/m 70 jaar. ZorgMentality is gebaseerd op het Mentalitysegmentatiemodel waarbij Nederlanders worden ingedeeld op basis van hun normen en waarden. ZorgMentality is de doorvertaling naar de zorg waarin wensen en behoeften ten aanzien van communicatie, kanalen en content binnen de zorg worden benoemd. Bindinc. Custom Media heeft verder ingezoomd op de communicatie binnen de drie belangrijkste zorgclusters van het ZorgMentalitymodel. Het gaat hierbij om de zorgclusters ‘Minder zelfredzame zorgconsument’, ‘Pragmatische zorgconsument’ en ‘Maatschappijkritische zorgconsument’. Deze verschillen van elkaar op het gebied van sociale beïnvloeding (de wijze waarop zij zich laten beïnvloeden), hun mediagebruik en hun gevoeligheid voor verschillende tones of voice.

Wilt u de whitepaper ‘Communicatie richting zorgconsumenten’ aanvragen? Vul dan uw gegevens hieronder in.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ‘Zes segmenten in donateurs van Goede Doelen’

5 november 2012 | .Custom Media | 50-plus | Familie
In het nieuwste brancheonderzoek 'Zes segmenten in donateurs van Goede Doelen'van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC), voorheen Familie Kenniscentrum, wordt er onderscheid gemaakt in […]

Onderzoek ‘De effecten van communicatie op loyaliteit’

30 juni 2014 | .Custom Media | Familie
Bindinc. heeft het initiatief genomen om de invloed van communicatie op de loyaliteit te onderzoeken door middel van een grootschalig onderzoek onder donateurs in Nederland. Dit […]

Onderzoek ‘Vaders laten zich graag bedienen tijdens WK’

18 juni 2010 | Familie
Tweederde van de gezinsleden gaat naar het WK Voetbal kijken. Ruim driekwart van de kijkers (78%) gaat dit samen met gezinsleden doen. Vaders blijken het meest fanatiek en laat zich […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).