Home / Overzicht / Verslag rondetafelgesprek ‘Feiten en fabels over de 50-plusdoelgroep’

Verslag rondetafelgesprek ‘Feiten en fabels over de 50-plusdoelgroep’

Al vele jaren organiseert het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) rondetafelgesprekken voor professionals. De ene sessie is de andere sessie niet en het is altijd een verrassing welke dynamiek in de groep ontstaat en hoe gereageerd wordt op, toch wel vaak, terugkerende stellingen.

Op 21 februari hadden professionals opnieuw de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een rondetafelgesprek over het thema ‘fabels en feiten over de 50-plusdoelgroep’.  Er was een mooie mix van branches aanwezig waarbij, met de input van vooraf ingestuurde stellingen, een dynamische discussie onder leiding van Dorien Meurs van Ruigrok | Netpanel ontstond.

Bekijk ook de foto’s van het rondetafelgesprek.


Enkele opvallende vragen die stof tot nadenken gaven:

  • Krijgen organisaties een verkeerd imago door zicht te richten op 50-plus en positioneren ze zich bewust op een jongere doelgroep ondanks dat de aankoop in de praktijk door ouderen wordt gedaan? Kijk hierbij bijvoorbeeld naar de autoverkopen.
  • Als je in leden- of donateursaantallen wilt groeien, waarom is er dan die sterke behoefte voor jonge aanwas terwijl de groei, binnen de bevolking, op 50-plus ligt?
  • Het is lastig om de juiste aanspreekmethode te bepalen: zo willen veel ‘ouderen’ niet met u worden aangesproken omdat ze zich er meteen ouder door voelen. Alleen van die statige, stoffige ouderen hebben een voorkeur voor u. Toch lijkt dit zeer af te hangen van de branche waar je als organisatie in zit. Binnen het bankwezen moet je juist wel weer u gebruiken!
  • Er zijn binnen ’50-plus’ verschillende segmenten te onderscheiden. Het is raar dat organisaties zich op deze ‘verzamelnaam’ richten, want dit doe je ook niet bij de jongerendoelgroep. Je zou onderscheid kunnen maken tussen leeftijd 50-64, 65-80 en 80+ en dan nog eens een keer onderscheid tussen wel of geen empty-nesters.
  • Wanneer ben je nu echt oud? Lichamelijk is er een duidelijke aftakeling vanaf 70 jaar. Vanaf 75 jaar komt de fase dat consumenten zich veel sterfelijker gaan voelen.
  • Het is erg knap hoe de elektrische fiets zich heeft gepositioneerd: eerst was het echt een hulpmiddel voor ouderen, maar ook jongeren zien nu de voordelen van deze fiets in.
  • Wat is nu de gevoelsleeftijd van ’50-plussers’? Dit verschilt weer heel erg per leeftijdssegment/levensfase vanaf 50-plus. Over het algemeen voelt een consument zich, vanaf een jaartje of 40, tien jaar jonger dan hij werkelijk is.
  • Door je eigen kinderen wordt je ‘gedwongen’ om gebruik te gaan maken van nieuwe technologieën zoals snapchat.
  • Als je ouder wordt, dan worden je hersenen kleiner, maar door levenservaring maak je andere keuzes en stel je veel meer prioriteiten.
  • De meeste organisaties aan tafel blijven weg bij het noemen van de leeftijd in communicatie. Want als je wel leeftijdsaanduiding zou gebruiken, dan krijg je echt de groep die tien jaar ouder is (de oudere-oudere) en zich daardoor aangesproken voelt. DM’s waarbij je begint met ‘U bent waarschijnlijk de jongste niet meer?’ slaan de plank vaak helemaal mis.
  • Met social media, en vooral Facebook, hebben de deelnemers goede ervaring zolang er niet gericht verkoop wordt verricht, maar wordt ingespeeld op algemene interesses. 78% van de 50-plussers zit tegenwoordig op Facebook.
  • Op het moment dat er persoonlijk contact is, dan is er bij de oudere 50-plusser naïviteit. Denk maar aan het touwtje uit de brievenbus. Consumenten willen niet alleen online contact, maar ook offline, face to face. Er moet dus een combinatie zijn tussen traditionele en moderne communicatiekanalen.
  • Uit onderzoek blijkt dat het hebben van sociale contacten een van de belangrijkste dingen is om gezond oud te worden.
  • Het boek van Hendrik Groen geeft een mooi en goed beeld van wat er nu eigenlijk allemaal speelt bij deze oudere doelgroep. Ergens is het ook wel weer triest dat er zo’n grote behoefte is om gezien te worden, maar dat dit niet tot weinig gebeurt. Er komt een punt waarop men het idee heeft dat men niet meer nodig is en het leven voltooid is: Uiteindelijk wil je als mens onderdeel zijn van iets in het leven.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat er 4,1 miljoen 50-plussers zijn en dat er daarvan 1 miljoen eenzaam zijn. Een ongelooflijk hoog percentage.

Bekijk een impressie van het rondetafelgesprek.
Wilt u er een volgende keer ook bij zijn, bekijk dan de inschrijfpagina en schrijf u in.


Linkjes

De volgende link gaat onder andere over eenzaamheid (link van ouderenfonds onderzocht door TNS/NIPO) in 2012): https://www.ouderenfonds.nl/onze-organisatie/feiten-en-cijfers

Over je echte leeftijd en je gevoelsleeftijd: https://www.cloutoday.nl/onderzoek-market-research/2561-forever-young-65-plusser-voelt-zich-10-jaar-jonger-dan-hij-is

Over online aankopen: http://www.emerce.nl/research/email-verleidt-steeds-meer-65plussers-tot-online-aankopen

What’s Happening Online. Klik op de volgende link voor een mooie infographic: https://www.ruigroknetpanel.nl/kennis-delen/whats-happening-online-2016/

Foto’s van het rondetafelgesprek op 21 februari 2017: https://goo.gl/photos/X7x2FBZjRMXvbGxD7

 

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ‘Hoe ouder, hoe trouwer’

17 januari 2012 | 50-plus
Onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) toont aan dat onder 50-plussers merktrouw vaker voorkomt dan onder 50-minners. Daarbij zijn 50-plussers het meest trouw aan de financiële […]

Onderzoek ’50-plus en merkbewust’

8 december 2010 | 50-plus
Nieuw onderzoek: Merkbeleving 50-plusser Hebben 50-plussers merken nodig om aan anderen te laten zien wie ze zijn?Hoe ontwikkelen merkfuncties zich door het leven heen?Volgens […]

Onderzoek ’50-plussers en gezondheidsproducten’

5 november 2012 | 50-plus
50-plussers vinden advertenties van gezondheidsproducten niet vernieuwend - Boerenland, Davitamon en Pearle het meest likeable.Advertenties van gezondheidsproducten brengen te […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).