Home / Overzicht / Onderzoek ‘Invloed model in advertenties’

Onderzoek ‘Invloed model in advertenties’

De gevoelsleeftijd van de consument is van invloed op de waardering van de advertentie.
Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie overeenkomt met de gevoelsleeftijd van de uiteindelijke doelgroep. De gevoelsleeftijd van consumenten van 50 jaar en ouder ligt, over het algemeen, 10 jaar lager dan hun werkelijke leeftijd. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum in samenwerking met MediaTest onder ruim 300 respondenten. 

Niet aanspreken op leeftijd

Uit eerder onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum blijkt dat 50-plussers advertenties vaak als irritant beoordelen. En een advertentie die irritatie opwekt, werkt averechts; de advertentie wordt minder gewaardeerd. Een van de punten waarop irritatie kan ontstaan is wanneer het model in een advertentie niet past bij de doelgroep. Daarnaast benaderen marketing- en communicatiespecialisten 50-plussers vaak als homogene groep. Zo wordt er weinig gekeken naar levensfase en de invloed daarvan op consumentengedrag.

Gevoelsleeftijd versus werkelijke leeftijd

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 50-plussers zich gemiddeld 10 jaar jonger voelen dan dat hun biologische leeftijd is. Hoe kleiner het verschil tussen de gevoelsleeftijd van de respondent en de geschatte leeftijd van het model, des te beter de advertentie werkt. Hoe meer een model in een advertentie afwijkt van de gevoelsleeftijd, en dus veel jonger of ouder overkomt dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep, des te meer irritatie deze opwekt.

Wijk niet meer dan zeven jaar af van de cognitieve leeftijd

Opvallend is dat een advertentie slechter gewaardeerd wordt als er een te oud model is gekozen. Een advertentie scoort beter wanneer een model maximaal 7 jaar ouder is dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep. Het is dus zaak voor marketing- en communicatiespecialisten om zich in te leven in de gevoelsleeftijd van hun doelgroep. Mocht men niet zeker zijn over de cognitieve leeftijd, dan kan er beter gekozen worden voor een model dat veel jonger overkomt.

Over het onderzoek

In dit onderzoek is de werking van een advertentie gemeten aan de hand van voorbeeldadvertenties en vier variabelen. Deze variabelen zijn vastgesteld om te bepalen of de leeftijd van het model invloed heeft op de waardering van een advertentie. Zo is er gekeken naar de mate waarin een respondent zich kan identificeren met de advertentie, of men zich aangesproken voelt, of men de advertentie waardeert en of er interesse is in het product na het zien van de advertentie. Het onderzoek is tussen juni en augustus 2017 uitgevoerd onder de lezers van de programmabladen van Bindinc. Naast rekening houden met de cognitieve leeftijd van doelgroepen, spelen ook andere factoren mee bij de waardering van reclame en adviseert Bindinc. graag over de juiste communicatiestrategie.

Download hier gratis de volledige whitepaper. Wilt u meer informatie over dit onderzoek, neem dan contact op met Bart Kleijn van MediaTest via 020-410 00 00 of bkleijn@mediatest.nl.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ‘Hoe ouder, hoe trouwer’

17 januari 2012 | 50-plus
Onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) toont aan dat onder 50-plussers merktrouw vaker voorkomt dan onder 50-minners. Daarbij zijn 50-plussers het meest trouw aan de financiële […]

Onderzoek ‘Hoe beleven 50-plussers zelfzorghulpmiddelen?’

15 september 2016 | 50-plus
Op verzoek van Bindinc. Kenniscentrum heeft Bureau Veldkamp onderzoek gedaan naar de ervaring met zelfzorghulpmiddelen onder vijftigplussers en de associatie die ze oproepen. Het gaat […]

Onderzoek ‘Vaders laten zich graag bedienen tijdens WK’

18 juni 2010 | Familie
Tweederde van de gezinsleden gaat naar het WK Voetbal kijken. Ruim driekwart van de kijkers (78%) gaat dit samen met gezinsleden doen. Vaders blijken het meest fanatiek en laat zich […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).