Home / Overzicht / Onderzoek ‘Choice Overload’

Onderzoek ‘Choice Overload’

De psyche begrijpen in videokeuzestress.

Welke psychologische effecten heeft overbelasting van de keuze op het selecteren van video-inhoud?

Met de opkomst van VOD-platforms en een verhoogde totale tijd van het kijken naar lineaire en niet-lineaire video, voelen consumenten de zogenaamde ‘keuzetirannie’ wanneer ze overwegen wat ze moeten bekijken. Omdat te veel keuze tot ontevredenheid leidt of tot zelfs helemaal geen keuze, werkt het menselijk brein tijdens dit keuzeproces door categorisatie. Dit proces komt tot uiting in veel dagelijkse processen, zoals boodschappen doen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten zich minder overweldigd voelen en gemakkelijker kunnen kiezen wanneer een aanbieder van video-inhoud gebruikmaakt van nauwkeurige categorisering, diepgaande biografische informatie en gevarieerde interactieve inhoudsbeschrijving. Bindinc. Metadata onderzocht dit in samenwerking met Andrew Richards, student aan de Universiteit van Leiden. Het psychologische proces van het kiezen van video’s wordt verder onderzocht met sterke voorbeelden uit het dagelijks leven.

Te veel keuze leidt tot keuzestress en ontevredenheid
Mensen voelen zich in eerste instantie aangetrokken tot variëteit en grote keuzemogelijkheden. Meerdere onderzoeken binnen verschillende productcategorieën, zoals de selectie van jam, hebben aangetoond dat door een te breed assortiment een consument niet kan kiezen. Te veel keuze kan leiden tot overbelasting van de keuze en resulteren in verminderde selectie of uitgestelde keuzes. Het aan de gebruiker laten zien dat er veel gerubriceerde keuze is, helpt bij het terugbrengen van het overbelastingseffect. Dit zal resulteren in een grotere klanttevredenheid. Door steeds meer video platforms aan te bieden, vinden consumenten het moeilijker om te kiezen en is de selectie van video zeer tijdrovend, tenzij de consument het gevoel heeft dat de platforms een zeer verschillende variëteiten in inhoud hebben.

Categorisering in metadata
Het is belangrijk om een ​​nauwkeurige indeling van video- of audiomateriaal, diepgaande biografische informatie en een gevarieerde en interactieve inhoudsbeschrijving te hebben. Dit omdat een van de uitgangspunten van de toegenomen keuze is, dat minder bekende leden van een catalogus van beeldmateriaal een verhoogde hoeveelheid verkoop en weergave zouden ervaren. Maar statistisch onderzoek toont aan dat, zonder andere richtinggevende factoren, je in feite meer aandacht krijgt voor belangrijke items uit de markt en bekende merken. In dit geval heeft een verhoogde variëteit feitelijk het tegenovergestelde effect.

Gebruik metadata om consumenten te helpen bij het kiezen van video’s
Het aantal opties is niet wat tot tevredenheid leidt, maar de perceptie van verscheidenheid tussen opties wel. Dit wordt vergemakkelijkt door categorisering. Consumenten ervaren voldoening door te kiezen als ze verschillen tussen de opties zien. Vooral voor degenen die tijdens het keuzeproces de voorkeuren vormen. Metadata helpt bij dit keuzeproces door een diepgaande beschrijving toe te voegen of door inhoud in de juiste categorie te labelen. Bij correct gebruik resulteert dit in een hogere klanttevredenheid.

Over het onderzoek
Tijdens een onderzoek van vier maanden heeft Bindinc. Metadata het psychologische effect van keuzestress bij het selecteren van video content verder onderzocht. Het doel van het onderzoek was om psychologische onderbouwing te bieden voor het effectief gebruik van metadata bij de selectie van video- en audiomateriaal van tv of internet.

Aanvragen whitepaper
Als u de ‘whitepaper Choice overload’ wilt ontvangen, scrolt u helemaal naar beneden
, waar u via het formulier gratis de onderzoeksgegevens kunt aanvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Corry Siegers via de contactpagina.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ‘Hoe de kijker bepaalt’

5 juli 2015 | .Metadata | Familie
Met het grote aanbod van kanalen waarop av-content gekeken kan worden, is het belangrijk de kijker in het begin van de keten te boeien. Metadata is hierbij […]

Onderzoek: Contentmarketing binnen print. Hoe bereik je 50-plus?

31 oktober 2018 | 50-plus | Algemeen
Branded content met relatief veel beeld het meest effectief Onderzoek naar contentmarketing binnen print voor 50-plussers Branded content met een beeldverhouding van 30% tekst en 70% […]

Onderzoek ‘Hoe wil de consument gegidst worden?’

24 december 2013 | .Metadata | Familie
Dit onderzoek is gericht op de vraag “Hoe wil de consument gegidst worden”.Hierbij zijn de volgende deelvragen relevant:Voor welke mediumtypen hebben consumenten een […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).