Home / Overzicht / Onderzoek: Contentmarketing binnen print. Hoe bereik je 50-plus?

Onderzoek: Contentmarketing binnen print. Hoe bereik je 50-plus?

Branded content met relatief veel beeld het meest effectief

Onderzoek naar contentmarketing binnen print voor 50-plussers

Branded content met een beeldverhouding van 30% tekst en 70% beeld zet in sterkere mate aan tot overweging en tot het kopen van een product, dan advertenties en branded content met meer dan 50% tekst. 

Interesse belangrijkste trigger

De afgelopen vijf jaar is de interesse in vakanties en reizen en voeding onder de 50-plusdoelgroep sterk toegenomen. Interesse blijkt een belangrijke trigger te zijn om branded content te lezen, want zeven op de tien 50-plussers geven aan alleen branded content te lezen als het onderwerp ze interesseert (70%). Als men er iets nieuws van kan leren (28%) en als er een kortingsactie of aanbieding aan vastzit (26%) worden ook relatief vaak genoemd als redenen om branded content te lezen.

Beeld-tekstverhouding heeft invloed op de productoverweging

In het onderzoek zijn verschillende aspecten binnen branded content meegenomen, namelijk het type content binnen de advertorial, wel of geen call to action, de geloofwaardigheid van het merk, gebruikte personen in de advertorial en het belang van de herkenning van de adverteerder. Al deze elementen zijn gewaardeerd op hun overweging door de respondenten. Zo blijkt een juiste verhouding van beeld en tekst essentieel voor de overweging van een product of dienst. Advertorials met een beeld-tekstverhouding van 30% vs 70% worden het beste overwogen. Ook wordt branded content met veel wisselende beelden met een hoger rapportcijfer beoordeeld. Te veel beeld werkt echter averechts, omdat de branded content dan te veel op een traditionele advertentie gaat lijken.

Over het onderzoek

In dit onderzoek is gekeken naar wat de hedendaagse 50-plusser vindt van branded content, of men dit leest of bekijkt, of het een rol speelt in het beslisproces en – belangrijker – zet het werkelijk aan tot het kopen van een product of dienst. Om antwoord te krijgen op deze vragen, deed Kantar Public, in opdracht van het Bindinc. Kenniscentrum, een onderzoek naar de voorwaarden waaraan succesvolle branded content volgens 50-plusssers moet voldoen. De werking van een advertorial is gemeten aan de hand van voorbeeldadvertenties binnen zeven productgroepen en verschillende, gemanipuleerde elementen. Binnen het onderzoek is er op basis van online gedrag gesegmenteerd. Het onderzoek is in maart 2018 uitgevoerd onder respondenten in de leeftijd van 50-80 jaar.

Verder discussiëren over dit onderwerp?

In januari zal er een rondetafelgesprek plaatsvinden om verder in te gaan op het thema branded content in zijn breedste vorm. Voor meer informatie over het rondetafelgesprek, neem contact op met communicatie@bindinc.nl.

Aanvragen whitepaper
Als u de ‘whitepaper Content Marketing binnen print’ wilt ontvangen, scrolt u helemaal naar beneden, waar u via het formulier gratis de onderzoeksgegevens kunt aanvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stephanie Verwijs van het Bindinc. Kenniscentrum, via de contactpagina.

.Kenniscentrum, hét doelgroep onderzoekscentrum
Meer onderzoeken & events

Onderzoek ‘Choice Overload’

31 mei 2018 | .Metadata | Algemeen
De psyche begrijpen in videokeuzestress. Welke psychologische effecten heeft overbelasting van de keuze op het selecteren van video-inhoud?Met de opkomst van VOD-platforms en een […]

Onderzoek ‘Zes segmenten in donateurs van Goede Doelen’

5 november 2012 | .Custom Media | 50-plus | Familie
In het nieuwste brancheonderzoek 'Zes segmenten in donateurs van Goede Doelen'van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC), voorheen Familie Kenniscentrum, wordt er onderscheid gemaakt in […]

Onderzoek ‘Hoe ouder, hoe trouwer’

17 januari 2012 | 50-plus
Onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) toont aan dat onder 50-plussers merktrouw vaker voorkomt dan onder 50-minners. Daarbij zijn 50-plussers het meest trouw aan de financiële […]

Vraag de (gratis) publicatie aan
en/of schrijf in voor de nieuwsbrief

U kunt zich hier inschrijven voor de algemene Bindinc. nieuwsbrief.

Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

Stuur mij de volgende publicatie(s)

Kies uit de lijst de gewenste publicatie.
Klik op de + om meerdere publicaties toe te voegen.
U ontvangt een e-mail met de downloadlink naar de publicatie(s).