Terug naar nieuwscategorie├źn

Informatie doorslaggevend bij kijkkeuze | Infographic

Bij ruim een kwart van de kijkmomenten zijn de papieren tv-gids, aankondigingen of reclame op tv, aanbevelingen door bekenden en berichten op social media de belangrijkste triggers om iets te gaan kijken.De meeste Nederlanders (61%)  kijken uit gewoonte, omdat men fan is of omdat men meekijkt of zappend ergens uitkomt. Echter 27% heeft pas bepaald wat hij gaat kijken, nadat hij informatie over een programma, serie of film heeft vergaard. Jongeren gebruiken hierbij heel andere informatiebronnen dan ouderen om te bepalen wat ze willen kijken. Dit blijkt uit het onderzoek van Bindinc. Programma Data Services ‘Hoe de kijker bepaalt’ uitgevoerd door GfK, waar er onderscheid is gemaakt in leeftijdsgroepen en type content. In februari 2016 worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd.

Hoe komt de kijker bij het te kijken programma?
Bijna1 op de 3 consumenten gebruikt  informatie om te bepalen wat men gaat kijken. Over films, series en documentaires zoekt men het vaakst informatie. Een complete beschrijving van de content is dus essentieel om de consument te binden aan je film, programma of serie. Kijken we naar het type content dat men zoekt, dan zijn vooral het onderwerp, het genre en de verhaallijn van het programma van invloed.

Filmbeschrijvingen erg belangrijk bij het keuzeproces
Het onderzoek laat zien dat een film of serie zeer bewust wordt gekozen en bekeken en ook de meeste ‘fans’ oplevert. Voor consumenten die bewust naar de bron gaan, is vooral bij films erg belangrijk waar je deze kunt kijken, zoals bijvoorbeeld via een bepaalde VOD-website, dvd of op Netflix. Voor ruim een derde van de Nederlanders is de informatie over een betreffende film doorslaggevend om een film te kijken. Deze informatie verzamelen zij via de papieren tv-gids, tips of redactionele berichten online of offline. Facebook is voor 89% van de Nederlanders, die wel eens filmpjes op internet of social media kijken, de trigger om filmpjes op internet te gaan kijken.

Gidsgebruikers zoeken vaker informatie over de makers/regisseurs
De papieren gids is voor 54% van de Nederlandse gidsabonnees de belangrijkste trigger om iets te gaan kijken, gevolgd door vast kijkgedrag van een bepaalde zender of programma (53%). Jongeren kijken vooral naar series en internetfilmpjes.

Reden voor kijken audiovisuele content
Ruim 1 op de 5 Nederlanders kijkt wel eens naar audiovisuele content via Netflix, vooral series. Het merendeel van de Nederlanders kijkt voornamelijk ter ontspanning, waarbij mannen vaker specifiek/heel gericht audiovisueel materiaal bekijken, terwijl vrouwen dit vaker ter ontspanning doen.

Over het onderzoek
In navolging van het Bindinc. Programma Data Services-onderzoek uit 2014 'Hoe wil de consument gegidst worden' heeft onlangs een vervolgonderzoek plaatsgevonden. Hierbij stonden de volgende vragen centraal: 'Hoe is men bij dit programma terechtgekomen?', 'Met welke touchpoints is men in aanraking geweest' en 'Welke invloed hebben deze touchpoints op het kijkgedrag?' Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, van 30 juni t/m 7 juli 2015 onder n=1.004 Nederlanders in de leeftijd van 10 jaar en ouder.

Infographic
Van de uitkomsten van het onderzoek is een infographic gemaakt die u hierboven ziet afgebeeld. Daarop leest u de highlight alvast. Hieronder kunt u de pdf bekijken. Wilt u meer informatie over dit onderzoek en de resultaten, stuur dan een e-mail naar Stephanie Verwijs of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!