Home / Nieuws / Geef millennials de ruimte – ook online

Geef millennials de ruimte – ook online

Google de term millennials, en je wordt overspoeld met beelden van frisse, jonge mensen die lijken vastgelijmd aan hun mobiele telefoon. Maar klopt dit beeld wel? En pikken jonge mensen het van merken, als die hun persoonlijke ruimte en tijd online binnendringen?

Connected Life, een wereldwijde studie naar het digitale gedrag van consumenten, laat een genuanceerd beeld zien van de online tijdsbestedingen van jonge consumenten en van hun houding ten aanzien van social media. Het onderzoek dook dieper in de gedragingen van drie verschillende leeftijdsgroepen in 57 landen: centennials (16-20 jaar), jongere millennials (21-30 jaar) en oudere millennials (31-38 jaar).

Het onderzoek toont aan dat jonge mensen meer uit hun online activiteiten willen halen. Wereldwijd besteedt driekwart (75%) van de jongere millennials elke dag tijd aan online sociale activiteiten tegen slechts 52% van de babyboomers (53-65 jaar). Ze realiseren zich ook dat er meer is in het leven dan alleen hun smartphone. Dit gevoel is sterk terug te zien bij centennials. 34% van de centennials vindt dat ze hun smartphone te vaak gebruiken. Ook in Nederland vindt 33% van de 16-24-jarigen dat ze te veel aan hun mobiel zitten vastgeplakt.

Millennials vinden branded content vaak ongeloofwaardig en irrelevant
Als jongeren klaar zijn met studeren, krijgen ze het vaak een stuk drukker. Ze vinden het dan nog belangrijker dat de tijd die ze online doorbrengen de moeite waard is. Terwijl 59% van de centennials elke dag online op zoek is naar entertainment, zakt dit bij oudere millennials naar 54%.

Maar liefst 30% van de oudere millennials wereldwijd vindt de posts van merken op social media niet relevant voor henzelf. Tegelijkertijd hebben jonge consumenten steeds minder vertrouwen in online content, en maken ze zich zorgen over de effecten van social media op hun leven. 18% van de centennials gelooft dat social media niet goed is voor hun sociale leven. Bij oudere millennials is dit zelfs 22%. Meer dan eenderde van de oudere millennials gelooft bovendien dat de meeste informatie op social media onbetrouwbaar is.

Grijp terug op de basisregels van engagement
Jonge mensen willen ruimte, zowel offline als online. Merken en marketeers gedragen zich vaak net als ouders, die vertwijfeld hun kamer binnenstormen om een ‘goed gesprek’ te voeren. Laat dit nou online hetzelfde effect hebben als offline. Jonge mensen vinden altijd een creatieve manier om opdringerige volwassenen buiten de deur te houden. Bijvoorbeeld Ad blockers en fake contactgegevens.

Om afbreukrisico’s te vermijden, moeten merken stoppen met allerlei aannames te doen over millennials. In plaats daarvan moeten ze proberen te begrijpen welke thema’s belangrijk zijn voor de jonge consumenten in hun markt. Als je als merk écht contact wilt maken met millennials, grijp dan terug naar de basisregels van engagement: vind die momenten waarop de consument in gesprek met je wil, luister naar hem, en zorg ervoor dat wat je zegt op dat moment relevant voor hem is.

Lees het hele artikel op marketingonline.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Millennials in vijf soorten en maten

8 januari 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
De millennials zijn meer wereldburger dan voorgaande generaties en ook bereid om meer risico te nemen. Ze dromen vaker over persoonlijke en maatschappelijke vooruitgang en durven ook vaker […]

Millennials willen meer dan alleen maar een gelukkig leven

27 augustus 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen
“Wat je doet, maakt je gelukkig. Waarom je het doet, geeft je fulfillment.” Simon Sinek brengt hiermee via social media een Amerikaans onderzoek (2013) over millennials opnieuw onder de […]

Nationaal E-mail-onderzoek: hoe gaat men om met e-mail en social media

5 oktober 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Media en telecom
Oktober 2017 - Spotler, een bedrijf dat e-mailmarketing software ontwikkelt en levert, lanceerde op 3 oktober het Nationaal E-mail-Onderzoek, de vijfde versie alweer. Het onderzoek laat […]