Home / Nieuws / Effectiviteit vs. persoonlijke voorkeur bij het kiezen van een goed doel

Effectiviteit vs. persoonlijke voorkeur bij het kiezen van een goed doel

Onderzoek toont aan dat mensen eerder goede doelen steunen die iets voor hen betekenen. Goededoelenorganisaties leggen de laatste tijd echter steeds meer de focus op effectiviteit. Dit blijkt een verkeerde inslag, want persoonlijke benadering werkt daadwerkelijk beter dan het presenteren van enkel mooie cijfers.

De bovenstaande gegevens komen uit een recentelijk onderzoek, gehouden door de Universiteit van Kent. De universiteit voert al sinds 2010 onderzoeken onder donateurschap uit.
Tijdens de uitvoering van het onderzoek werd er gekeken naar de identiteit van goede doelen en donateurs.

Volgens de onderzoekers zijn er vier criteria te omschrijven die het beslissingsproces beïnvloeden:

  1. Voorkeuren die voortkomen uit de eigen ervaringen van de donateur;
  2. Professionele en persoonlijke achtergrond van de donateur;
  3. De eigen perceptie van de donateur over de besteding van het donateursgeld. Kan het goede doel efficiënt haar geld inzetten?
  4. De wens van de donateur om eigen impact te creëren: het verschil moet gemaakt kunnen worden dankzij eigen inbreng.

De eerste twee criteria focussen zich vooral op de identiteit van de donateur. Het is belangrijk dat de donateur zich kan identificeren met het goede doel. Zo geven mensen eerder aan goede doelen die staan voor iets waar zij mee te maken hebben gehad of iemand die zij kennen.

Waarom de effectiviteit van een goed doel minder belangrijk is dan persoonlijke voorkeur

Uit onderzoek van het vakblad Psychological Science blijkt dat de goededoelenorganisaties de meeste impact behalen als al het gedoneerde geld naar slechts een paar goede doelen gaat. Dit moeten de goede doelen zijn met de meeste impact. Ook donateurs kiezen slechts een selectief groepje goede doelen als het gaat om effectiviteit, maar daarentegen kozen zij bij het kiezen van een willekeurig doel veel meer naar de persoonlijke voorkeuren.

Het is dus belangrijk om overzichtelijk de effectiviteit van een goed doel weer te geven, maar de persoonlijke identificatie dient het meest naar voren te komen.

Lees het oorspronkelijke artikel op thefundraiser.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Hoe kiezen donateurs een doel: op persoonlijke voorkeur of effectiviteit?

2 juli 2018 | .Kenniscentrum | Goede doelen
Jaren terug deed de Universiteit van Kent onderzoek naar de identiteit van goede doelen en donateurs. Daaruit bleek dat mensen goede doelen steunen die voor hen van betekenis zijn. Dat zou […]

Onderzoek ‘What’s next after the acceptgiro?’

31 oktober 2018 | .Kenniscentrum | .Custom Media | Goede doelen | Algemeen | .Adverteren
In een grootschalig onderzoek onder consumenten in Nederland zoekt Bindinc. naar de mogelijkheden voor het verzamelen van NAW-gegevens nu banken die niet meer uitleveren aan charitatieve […]

Consumenten laten na … of liever niet?

7 december 2017 | .Kenniscentrum | Goede doelen
Rondetafelgesprek Nalaten: wat is er besproken?Op 9 november organiseerde het Bindinc. Kenniscentrum het eerste rondetafelgesprek rond het thema Nalaten. Een hot item, want veel goede […]