Home / Nieuws / Gemiddelde pensioenleeftijd steeg in 2017 met vijf maanden

Gemiddelde pensioenleeftijd steeg in 2017 met vijf maanden

Werknemers blijven steeds langer doorwerken. De gemiddelde pensioenleeftijd lag in 2017 op 64 jaar en 10 maanden. Deze stijging heeft onder andere te maken met de maatregelen die de regering treft om mensen langer te laten doorwerken. Dit is de afgelopen jaren onder meer gebeurd door het stimuleren van langer doorwerken en de recentelijke verhoging van de AOW-leeftijd.

Opvallend is vooral te zien hoe de leeftijd de afgelopen twee decennia is gestegen. Waar de leeftijd begin deze eeuw nog onder de 61 jaar lag, is het vooral sinds het jaar 2006 erg snel gegaan.
In vergelijking met 2017 is het aantal werknemers dat voor hun 65e verjaardag stopt met werken gedaald van 90% naar 40% in 2017.

Vooral het vroegtijdig stoppen met werken is iets dat werknemers bijna nooit meer doen. Het percentage mensen dat voor hun 59e levensjaar stopt met werken, is slechts 4%.

Andere opmerkelijke cijfers:

  • Vrouwen stoppen gemiddeld 9 maanden eerder met werken dan mannen.
  • Hogeropgeleiden werken ongeveer 10 maanden langer door dan lageropgeleiden.
  • De verwachte AOW-leeftijd zal in 2022 liggen op 67 jaar en 3 maanden. Dit is anderhalf jaar meer dan voorheen.

Lees het volledige artikel op nu.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

De seniorendoelgroep wordt steeds ‘serieuzer’ genomen door adverteerders

23 april 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Media en telecom | Algemeen
Naast dat adverteerders en marketeers de seniorendoelgroep steeds meer omarmen, is ook de televisiewereld vaker geïnteresseerd in programma's voor ouderen. Zo merkt ONS (vroeger […]

Pensioenwensen vaak onrealistisch

3 januari 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
Veel Nederlanders hebben pensioenwensen die niet zo realistisch zijn. Uit onderzoek naar de pensioendromen van werkende Nederlanders tussen de 35 en 50 jaar blijkt dat de meesten dit ook […]

De leeftijd van een model in advertenties: het luistert nauw

12 oktober 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen
Persbericht - De gevoelsleeftijd van de consument is van invloed op de waardering van de advertentie. Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie […]