“Mensen die veel online shoppen, gaan ook nog graag naar de winkelstraat. Het kunnen bekijken en passen van kleding en schoenen zijn de belangrijkste redenen om naar een fysieke winkel te gaan”, aldus Jos Eeland, senior director bij Simon-Kucher & Partners.
Consumenten die alleen in fysieke winkels hun kleding kopen (45%) zijn deels (44%) niet eens van plan om aankopen online te gaan doen, ook niet in de toekomst.
Financiële triggers worden gebruikt om consumenten over te halen om online kleding en schoenen te kopen: het gratis leveren van de bestelling (42%) en gratis retourneren (35%) zijn de belangrijkste.
Als consumenten meer verdienen, geven ze ook vaker aan waarde te hechten aan kundigheid en hulp van winkelpersoneel. Toch shoppen zij ook vaker (61%) in online winkels die geen fysieke vestiging hebben (Zalando en Wehkamp). dan mensen die minder geld te besteden hebben (43%). Bovendien bespaart de hogere-inkomensgroep hier geld mee uit en vinden ze het fijn buiten de openingstijden te shoppen.
“Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Consumenten blijven waarde hechten aan de ervaring van het winkelen in fysieke winkels. De rol van de winkel is wel aan het veranderen door de sterke groei van het online kanaal”, stelt Eeland. “En het is belangrijk voor winkels om hier op in te spelen.”
Het onderzoeksrapport dat hieraan ten grondslag ligt, kun je aanvragen op de website van Simon-Kucher & Partners.
Lees het artikel op CustomerTalk.nl.
Inschrijven nieuwsbrief Bindinc.
U kunt zich hier inschrijven voor de Bindinc. Kenniscentrum nieuwsbrief.
Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor communicatiedoeleinden van Bindinc. De frequentie van de nieuwsbrieven is eens per 4 à 6 weken.

