Home / Nieuws / Persbericht: Negen van de tien 50-plussers zitten op social media

Persbericht: Negen van de tien 50-plussers zitten op social media

Onderzoek naar het online gedrag van de 50-plusdoelgroep

Hilversum, 13 december 2018 – De grootste groep consumenten binnen de 50-plusdoelgroep gebruikt internet nog steeds zeer functioneel en is online niet merkgevoelig. Terwijl consumenten tussen de 18 en 50 jaar gemiddeld gezien de online trends volgen en merkgevoelig zijn, zijn 50-plussers op internet of op social media een stuk minder merkgevoelig en grotendeels niet trendgevoelig. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum naar het online gedrag van de 50-plusdoelgroep. Met behulp van het Connected Life-segmentatiemodel zijn er vier segmenten in online gedrag te onderscheiden. Het onderzoek is door Kantar Public uitgevoerd, in opdracht van het Bindinc. Kenniscentrum, onder ruim 700 respondenten in de leeftijd van 50-80 jaar.

50-plus versus 50-min: opvallend veel meer functioneel gebruik onder 50-plus
Het grootste segment binnen de 50-plusdoelgroep wordt gevormd door de doelgroepen Functionals en Observers (38% vs. 33%). Binnen de 50-plusdoelgroep is het segment Functionals verhoudingsgewijs twee maal zo groot als dat deel binnen de 50-mindoelgroep. Dit segment spendeert de minste tijd online, omdat ze dit bewust willen of door gebrek aan mogelijkheden. Internet wordt vooral gebruikt als er een duidelijk voordeel is. Daarnaast is dit segment online het minst trendgevoelig en sociaal. Opvallend is dat het segment Connectors, de doelgroep die vooral online is om sociale activiteiten te ondernemen, bijna gelijk is aan gemiddeld Nederland met 7% versus 9% binnen de doelgroep 18-50 jaar.

Niet alle leeftijdsgroepen binnen 50-plus vertonen online hetzelfde gedrag
(Super)leaders en Observers zijn vaak 50-plussers in de leeftijd van 50-54 jaar; een segment dat vooral bestaat uit early adopters, influencers en trendsetters. Ze zijn het meest digitaal en sociaal actief van alle segmenten. Ook zijn ze merkgevoelig en adopteren ze vroeg trends. Ze delen content en hebben interactie met merken. De wat oudere 50-plusser, in de leeftijd 70-plus, vertoont online voornamelijk functioneel gedrag, waarbij ze internet alleen gebruiken indien dit duidelijk voordeel geeft.

Social media geadopteerd door de 50-plusdoelgroep
Ruim negen op de tien 50-plussers maken in 2018 gebruik van social media (93%). Dit is een grote stijging ten opzichte van 2013, want toen was dit nog maar 67%. De groep die geen gebruikmaakt van social media is relatief vaak 70 jaar of ouder. Binnen de verschillende online segmenten gebruiken Functionals en Observers een stuk minder vaak social media. 21% van de 50-plussers valt in het segment (Super)leaders. Zij maken meer gebruik van (en hebben meer vertrouwen in) sociale netwerken bij beslissingen over producten en diensten. Zo zoeken zij advies op sociale netwerken en forums en vertrouwen zij sneller wat mensen online zeggen over bepaalde merken.

Over het onderzoek
Connected Life is een jaarlijkse studie van Kantar TNS onder 70.000 consumenten in 56 landen naar het digitale consumentengedrag. Zo zijn er vier segmenten, namelijk de Functionals, Observers, Connectors, Leaders/Superleaders. Binnen het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum is er specifiek gekeken hoe de 50-plusdoelgroep te segmenteren is naar online gedrag. De segmentatie van online gedrag van de 50-plusser was onderdeel van een groter onderzoek naar branded content voor de 50-plusdoelgroep binnen print; te downloaden via de website van het Bindinc. Kenniscentrum.

Voor meer informatie over het onderzoek, bel of mail Daïm Boscart, tel. 035 – 672 67 18 of e-mail: daim.boscart@bindinc.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Ouderen steeds vaker op Facebook en Skype

31 augustus 2017 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Het aantal ouderen op sociale media neemt snel toe. De laatste twee jaar is het gebruik van onder meer WhatsApp, Facebook en Twitter explosief toegenomen onder ouderen, terwijl het gebruik […]

Instagram sterkst groeiende online platform van dit moment

12 april 2018 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Het huidige medialandschap krijgt dankzij de opkomende socialmedia-kanalen een nieuwe dimensie. Nog steeds groeit het aantal gebruikers én komen er nieuwe online platformen bij. […]
Bindinc

Grote verschillen in mediagebruik

19 januari 2017 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Nederlanders besteden 8,5 uur op een dag aan media. Om precies te zijn: 8 uur en 33 minuten. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).December […]