Home / Nieuws / Segmentatie in levensstijlen en -fases

Segmentatie in levensstijlen en -fases

De zogenoemde 50-plusser bestaat niet! Dat weten we ondertussen allemaal. Binnen Bindinc. hebben we daarom nieuwe mogelijkheden in het segmenteren van onze abonnees. Behalve natuurlijk het segmenteren naar leeftijd, kunnen we ook indelingen maken binnen zes verschillende levensfasesegmenten, waaronder bijvoorbeeld de ‘Empty Nesters’, ‘Actieve gepensioneerden’ en ‘Zorgbehoevende Ouderen’. We bieden zo een zeer relevante propositie.

Het grootste levensfasesegment dat wij bereiken betreft de Actieve gepensioneerden (ca. 45%). Een zeer interessant segment, omdat het bestaat uit abonnees die een ondernemende instelling hebben. Verder is het opvallend dat dit segment meer Behoudende weldoeners heeft en Ondernemende ouderen. Zo kenmerken Behoudende weldoeners zich bijvoorbeeld doordat het vaak ondernemende paren en alleenstaanden zijn van 60 jaar en ouder, die veel verschillende interesses hebben, zoals kunst, cultuur, natuur en antiek. Ze wonen vaak in een flat/appartement, zijn met pensioen of werken om andere redenen niet. In hun vrije tijd zijn ze actief in de kerk en doen ze aan bridge, puzzelen en vrijwilligerswerk.

Empty nesters: dit segment beslaat 21% van onze abonnees. Het kenmerkt zich doordat het abonnees zijn die nog werkzaam zijn, maar geen kinderen thuis hebben wonen. Het zijn vooral behoudende weldoeners, creatieve milieuliefhebbers, actieve vijftigplussers en welgestelde gezinnen en empty nesters. Dit consumententype bestaat voornamelijk uit zeer welgestelde gezinnen met oudere of uitwonende kinderen. Ze wonen in een koophuis, vaak een vrijstaand huis of twee-onder-1-kap. Kostwinner is tussen de 45 en 69 jaar. In hun vrije tijd doen ze aan tennis en golf en gaan ze op wintersport. Verder houden ze zich bezig met beleggen en zijn ze geïnteresseerd in cultuur, kunst en wijnen.

Daarnaast kunnen abonnees ook worden ingedeeld in een passend levensstijlsegment naar het model EDM Geotypes. Zo blijkt dat er ten opzichte van gemiddeld Nederland een oververtegenwoordiging is bij met name de Behoudende weldoeners en Betrokken senioren. Ook de groepen Intellectuele cultuurliefhebbers, Traditionele dorpelingen en Actieve vijftigplussers zijn onder onze abonnees groter dan gemiddeld.

Verschillen tussen onze eigen titels zijn er uiteraard ook. Wil je hier meer informatie over, en over hoe je het beste een specifiek segment van Bindinc. kunt bereiken? Neem dan contact op met jouw accountmanager.

In de toekomst diepen we de segmenten nog verder uit. Als je geabonneerd bent op de nieuwsbrief van het Bindinc. Kenniscentrum, dan blijf je op de hoogte van deze ontwikkelingen.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Basisonderwijs gedomineerd door 55-plusleerkrachten

30 april 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
Het aantal leraren in het basisonderwijs boven de 55 jaar is de laatste jaren sterk toegenomen, dit blijkt uit cijfers van het CBS. Zo is in het schooljaar 2017/2018 bijna 21 procent van […]

Europese gezinnen moeten groter worden

24 april 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen
De grenzen zullen niet sluiten omdat we de immigranten nodig hebben voor de economie.Het alternatief om de vergrijzing tegen te gaan is zorgen dat er meer kinderen worden […]

Werknemer neemt weinig koffiepauze

9 november 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Voeding
Vergeleken met andere Europeanen nemen Nederlanders op het werk gemiddeld weinig koffiepauze.Uit een onderzoek over koffie- en pauzegewoonten door het Europese Institute for Scientific […]