Home / Nieuws / Zes segmenten in donateurs van goede doelen onderzocht

Zes segmenten in donateurs van goede doelen onderzocht

Goed bediende segmenten

In het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest, worden zes segmenten genoemd namelijk de royale babyboomer, de welwillende AOW-er, de loyale donateur, de connected gemakszoeker, de aan-de-deur-gever en de sporadisch donerende levensgenieter. Het segment royale babyboomer is het meest interessante segment voor goede doelen. Dit omdat zij veel doneren (gemiddeld €497,- per jaar) en loyaal zijn. Zij vinden communicatie en transparantie van goede doelen zeer belangrijk.

De connected gemakszoeker biedt kansen voor goede doelen

Het meest afwijkende segment is de connected gemakszoeker. Deze consumenten doneren nu nog vrij weinig, maar zijn in tegenstelling tot de overige groepen wel bereid om meer te doneren. Dit maakt deze groep kansrijk voor goede doelen. Zij vragen wel om een andere benadering dan de overige groepen. Goede doelen moeten vooral iets relevants en leuks bieden. Ze willen zich betrokken voelen bij het doel en direct invloed hebben op wat er met hun bijdrage gebeurt. Ze worden het liefst via-via of persoonlijk benaderd, bijvoorbeeld via social media.  Een donateursblad of online nieuwsbrief is daarom ook niet aan hen besteed.

Print is belangrijk om doelgroepen écht te bereiken

De royale babyboomer, loyale donateur en welwillende AOW-er vormen samen de grootste groep donateurs. Zij kunnen via de huidige (‘traditionele’) kanalen benaderd worden. Print is belangrijk om deze groepen écht te bereiken, zelfs als men aangeeft liever benaderd te worden via digitale middelen. Met name digitale nieuwsbrieven krijgen weinig aandacht en worden niet gelezen.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in april 2012 door onderzoeksbureau MediaTest in opdracht van het FKC onder ruim 1500 donateurs in Nederland. Hieruit zijn zes segmenten naar voren gekomen, waarvan de royale babyboomer en connected gemakszoeker verder zijn uitgediept door middel van kwalitatief onderzoek.  De volledige whitepaper is vanaf 14 september 2012 gratis aan te vragen via de website www.familiekenniscentrum.nl.

Over het Familie Kenniscentrum

Het Familie Kenniscentrum (FKC) is een initiatief van Bindinc., uitgever van o.a. Avrobode, KRO Magazine, NCRV-gids, Mikro Gids, Televizier, TVFilm en Kunst & Cultuur. Bindinc. verzorgt ook uitgaven voor verenigingen, stichtingen en goede doelen. Het FKC verricht onafhankelijk en objectief onderzoek naar consumentengedrag van families en 50-plussers.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Videojaarbericht voor KNGF

17 september 2018 | .Custom Media | Algemeen
Om haar donateurs te binden aan de organisatie en om de inkomsten te verantwoorden, geeft KNGF Geleidehonden verschillende publicaties uit.Bindinc. Custom Media heeft bijvoorbeeld […]

Even voorstellen: Mariska van Beuzekom

20 december 2018 | .Custom Media | Algemeen | .Adverteren
Mariska van Beuzekom werkt 10 jaar voor Bindinc. als Accountmanager binnendienst. Dit keer hebben we haar gevraagd om wat te vertellen over haarzelf en haar werkzaamheden.Hallo, ik ben […]

Persbericht: Negen van de tien 50-plussers zitten op social media

18 december 2018 | .Kenniscentrum | .Custom Media | Media en telecom | Statistieken | Algemeen
Onderzoek naar het online gedrag van de 50-plusdoelgroep Hilversum, 13 december 2018 – De grootste groep consumenten binnen de 50-plusdoelgroep gebruikt internet nog steeds zeer […]