Home / Nieuws / Persbericht: Onveilige webwinkels herkennen is lastig voor veel senioren

Persbericht: Onveilige webwinkels herkennen is lastig voor veel senioren

Ouderen zijn voorzichtig bij het doen van online aankopen

Utrecht, 3 december 2018 – Ruim veertig procent van de senioren die online winkelen vindt het lastig om te herkennen of een webwinkel wel veilig is, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna duizend senioren. Ouderen zijn dan ook vrij voorzichtig. Ze letten op meerdere zaken om te bepalen of een webwinkel wel betrouwbaar of veilig is, waarbij vooral wordt gekeken naar de bekendheid van de winkel of het merk (65%).

Waar let men op?
Voor het onderscheiden van veilige webwinkels van onveilige webwinkels wordt verder gekeken naar een groen slotje in de browser (57%), https in de url (54%), een waarborg of keurmerk (46%) en de betaalmethode (39%). Voor ruim een derde van de senioren zijn online recensies van anderen tevens een handig hulpmiddel. Maar op bijvoorbeeld het gehanteerde retourbeleid (23%) of hoe lang een webwinkel al bestaat (17%) wordt veel minder gelet. Als een website er onbetrouwbaar of onveilig uitziet doet de helft van de senioren geen aankoop bij de betreffende webwinkel.

Eenvoudig is essentieel
Andere redenen waarom veel senioren niet bij een bepaalde webwinkel een aankoop doen, zijn een onduidelijke website, te veel persoonsgegevens moeten invullen en verplicht een account moeten aanmaken. Ongeveer de helft van de ouderen laat webwinkels om deze redenen links liggen. Ook (hoge) verzendkosten zijn vaak een reden om niet tot een aankoop over te gaan (44%). Terwijl het (te) lang moeten wachten op een artikel maar voor 19% een argument is om niet te bestellen. Ondanks dat ouderen vrij voorzichtig zijn, geven vier op de tien toe (waarschijnlijk) weleens een aankoop te hebben gedaan bij een voor hen onbekende webwinkel, waarvan ze vooraf níet hadden gecheckt of deze wel veilig was.

Gevaar van nepwebwinkels
Mensen zijn eerder geneigd om bij een bekende webwinkel te kopen, dan bij een onbekende webwinkel. Ook veel senioren blijken voor veilig online shoppen vooral af te gaan op de bekendheid van webwinkels en merken. Criminelen weten dit en maken hier misbruik van. Ze kopiëren bekende webwinkels en proberen mensen, vooral via e-mail en sociale media, naar deze nepwebwinkels te lokken. Van alle ondervraagden geeft één procent aan weleens op deze manier te zijn opgelicht. Met de feestdagen – en dus ook veel online aankopen – voor de boeg, ligt dit gevaar dus ook op de loer.

Over het onderzoek
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op een kwantitatief online onderzoek, gehouden onder leden van SeniorWeb in november 2018. In totaal hebben 960 personen van 50 jaar en ouder de vragenlijst ingevuld. Niet alle vijftigplussers in Nederland worden gerepresenteerd in dit onderzoek, maar de resultaten geven een goede weergave van de huidige trends.

Bron: persbericht www.seniorweb.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws
Bindinc

Jongeren en mannen kopen vaker bloemen en planten online

31 januari 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Media en telecom | Retail
Uit de Consumententracker van bloemen- en plantenveiling FloraHolland blijkt dat steeds meer consumenten producten op internet kopen. Uiteraard makkelijk en het scheelt tijd. Het maakt […]

Gemiddelde pensioenleeftijd steeg in 2017 met vijf maanden

21 juni 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
Werknemers blijven steeds langer doorwerken. De gemiddelde pensioenleeftijd lag in 2017 op 64 jaar en 10 maanden. Deze stijging heeft onder andere te maken met de maatregelen die de […]

De seniorendoelgroep wordt steeds ‘serieuzer’ genomen door adverteerders

23 april 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Media en telecom | Algemeen
Naast dat adverteerders en marketeers de seniorendoelgroep steeds meer omarmen, is ook de televisiewereld vaker geïnteresseerd in programma's voor ouderen. Zo merkt ONS (vroeger […]