Home / Nieuws / Consumenten steeds vertrouwder met artificial intelligence

Consumenten steeds vertrouwder met artificial intelligence

Uit onderzoek van het Digital Transformation Institute van consultancybureau Capgemini blijkt dat 70 procent van de consumenten al ervaringen heeft met kunstmatige intelligentie. Van deze groep is 69 procent tevreden over de interactie met AI, maar 55 procent van de consumenten geeft de voorkeur aan interactie die mogelijk gemaakt wordt door een combinatie van AI en mensen. De technologie moet dan ook meer menselijke trekken vertonen, vindt 64 procent.

Deze menselijke trekjes in kunstmatige intelligentie zorgen voor voordelen. 39 procent van de Nederlandse consumenten is dan meteen bereid geld uit te geven, tegenover 48 procent van de wereldwijde consumenten. Het is alleen jammer dat bedrijven bij het toepassen van AI-technologie weinig rekening houden met de zorgen en voorkeuren van klanten. Er wordt nog altijd eerst gekeken naar de implementatiekosten en het rendement op de investering.

De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘The Secret to Winning Customer’s Hearts with Artificial Intelligence: Add Human Intelligence’. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.000 consumenten en ruim 500 bedrijven in 10 landen. Hieruit blijkt dat 68 procent van de Nederlandse consumenten die al bekend zijn met AI het fijn vindt op deze manier in control te zijn over de interacties met het bedrijf. Ook wordt de 24/7-beschikbaarheid gewaardeerd door 63%.

Verder in het onderzoek:
-Voordelen van AI volgens consumenten wereldwijd, zoals de digitale assistent.
-Met het intellect en karaktereigenschappen van een mens, men voelt zich dan meer verwant, maar fysieke kenmerken worden als eng beschouwd.
-Bedrijven geven geen prioriteit aan klantervaring; een vergissing.
-Focus op klantervaring én kunstmatige intelligentie.

Lees het artikel via CustomerTalk en het onderzoek bij Capgemini.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie in huishoudens

22 maart 2018 | .Kenniscentrum | Persoonlijke verzorging
Ruim een derde van de consumenten zegt open te staan voor het gebruik van huishoudelijke apparaten die gestuurd worden door kunstmatige intelligentie. Het onderzoek is gehouden onder […]

De seniorendoelgroep wordt steeds ‘serieuzer’ genomen door adverteerders

23 april 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Media en telecom | Algemeen
Naast dat adverteerders en marketeers de seniorendoelgroep steeds meer omarmen, is ook de televisiewereld vaker geïnteresseerd in programma's voor ouderen. Zo merkt ONS (vroeger […]

Nederland een van de gelukkigste landen ter wereld

21 december 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
Wij Nederlanders klagen flink wat af. Maar toch behoort Nederland tot de gelukkigste landen ter wereld. Onderzoeksbureau Motivaction deed in opdracht van Binck onderzoek naar geluk. Wij […]