Home / Nieuws / Drempels consumenten voor elektrisch rijden

Drempels consumenten voor elektrisch rijden

De elektrische-automarkt is sterk in opkomst. Zo is het groeipad naar een 100% Europese elektrische-automarkt in 2035 nog steeds een realistisch doel. De huidige problemen voor succes, zoals de actieradius, laadinfrastructuur en prijs, worden de komende jaren verminderd en verbeterd, dit blijkt uit onderzoek van het Economisch Bureau van de ING. Daarnaast stellen zij dat elektrisch rijden ook problemen voor de Europese auto-industrie met zich meebrengt.

Kansen en bedreigingen voor de Europese auto-industrie

Tot op heden zijn Europese autofabrikanten toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren. Door de komst van elektrische aandrijvingen zien zij dit concurrentievoordeel verdwijnen. Daarnaast ligt de focus tijdens de productie veel meer op (batterij)leveranciers die het elektrisch rijden mogelijk maken. Juist dit segment is voor het overgrote deel in handen van Noord-Amerika en met name Azië. Hierin speelt Europa vrijwel geen rol.

Elektrisch rijden wordt steeds goedkoper

Toch is het elektrisch rijden voor veel consumenten nog een (te) grote stap. Dit komt mede door:

  • Gebrekkige laadinfrastructuur (20%)
  • Laag bereik met de batterij/accu (28%)
  • Hoge prijs van elektrische auto’s (40%)

Deze redenen om niet elektrisch te rijden worden de komende jaren tenietgedaan en de verwachting is dat in 2024 zowel het gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende bereik en de kosten van eigendom in evenwicht zullen zijn met de door brandstof aangedreven auto’s van Duitsland.

Lees het volledige onderzoek op ing.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Trendrapport ING: Vergrijzing stuwt wagenpark

27 november 2015 | .Kenniscentrum | Automotive
In de reclame rijden er altijd mooie jonge vrouwen en stoere mannen in de nieuwste auto's. De werkelijkheid is echter anders. 50-plussers zijn de consumenten die de auto's aanschaffen. Tot […]

Nissan will generatie Y bereiken

12 juni 2013 | .Kenniscentrum | Automotive
Autofabrikant Nissan zet zwaar in op digitale media om de zogenoemde Millennial-generatie te bereiken. Die geeft minder om auto’s, en komt al helemaal niet een showroom […]

65-plussers steeds langer en meer op de weg

28 februari 2017 | .Kenniscentrum | Automotive | Statistieken
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat meer 65-plussers een auto bezitten en ze gaan daar ook vaker mee de weg op.Per duizend 65-plussers […]