Home / Nieuws / Generatie Z doorbreekt traditionele omgangsvormen

Generatie Z doorbreekt traditionele omgangsvormen

Gen Z’ers hebben er geen probleem mee voorbij te gaan aan de traditionele onderlinge verhoudingen. Niks onderdanig aan ouderen, ze gaan gelijkwaardig om met hun ouders en docenten en stappen en zo makkelijk af op de CEO van het bedrijf waar ze werken. Waar komt dit gedrag vandaan en waar leidt het heen?

Gen Z heeft andere rolmodellen dan voorgaande generaties
Als opgroeiende generatie met meestal twee werkende ouders krijgt Gen Z een ander voorbeeld. De voor het onderzoek geïnterviewde Gen Z’ers gaven aan dat beide ouders evenveel werken en voor het gezin zorgen. Ze hebben met beide ouders een hechte band waarin alles gezegd en gedeeld mag worden en dit doen ze dan ook graag. Ze worden van jongs af aan gestimuleerd om hun mening te geven, die als waardevol wordt gezien en ook telt. Ze voelen zich gelijkwaardig aan hun ouders, wat de vertrouwensband versterkt.

Veranderde gezinsrelaties werken door
Een leraar op een middelbare school die werd geïnterviewd, merkt op dat Gen Z anders met leraren omgaat dan eerdere generaties. Als een leraar niet interessant of boeiend genoeg is in zijn les of college, haken ze af met het argument: ‘Ik kijk wel een kortere les op YouTube.’ Internet is voor leraren dus een nieuwe concurrent met deze generatie. Dat geldt ook voor Gen Z’ers die aan een eerste (bij)baan beginnen. Vroeger waren wij bij de eerste werkgever op van de zenuwen, maar Gen Z kletst zonder schroom met de manager en geeft indien van belang direct zijn of haar persoonlijke mening.

Ze zien zichzelf als gelijkwaardig aan de hen omringende volwassenen, dit is voor hen de normaalste zaak van de wereld. Dit kan mogelijk botsen met de zienswijze van mensen op hogere posities binnen een opleiding of bedrijf. Het is afwachten wie er uiteindelijk aan het langste eind trekt en hoe bedrijven deze generatie gaan binden en boeien; voor ze alweer de deur uit zijn …

Lees het artikel op Adformatie.nl. Zie ook Ipsos Generatie-onderzoek.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Gabrielle de Jong (47) CEO van Bindinc.

30 oktober 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | .Adverteren
Gabrielle de Jong is per 1 oktober jl. Barent Momma opgevolgd als Algemeen Directeur van Bindinc.Voorheen was Gabrielle bij Bindinc. werkzaam als Uitgeefmanager Programmagidsen en lid […]

Consument betaalt liever contactloos met vingerafdrukherkenning

12 juni 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Financieel | Media en telecom | Retail | Algemeen
Contactloos betalen is de laatste tijd erg populair. Dit komt mede omdat de Nederlandse consument erg tevreden is over de gemakkelijke en snelle wijze waarop betalingen verricht kunnen […]

Welke doelgroep levert jouw winkel omzet op?

21 december 2017 | .Kenniscentrum | Retail | Algemeen
Zou jij 17 tot 28% meer omzet willen? Stem je doelgroep dan af op wie er écht langs je winkel loopt. Als je aan de gemiddelde retailer vraagt wie zijn doelgroep is, hoor je meestal als […]