Home / Nieuws / Circa helft Nederlanders betaalt voor online tv

Circa helft Nederlanders betaalt voor online tv

Om online tv te kunnen kijken, betaalt bijna de helft van de Nederlanders boven de 17 jaar weleens. Onderzoeksbureau GfK komt met deze conclusie in het nieuwste rapport waarvoor zo’n 1300 mensen werden ondervraagd.

Zo’n jaar geleden gaf 44 procent van de bevolking geld uit om op internet video’s te zien, en die groep is sinds die tijd gestegen naar 49 procent.

Deze kijkers hebben een online-tv-abonnement op bijvoorbeeld Netflix, NL Ziet of RTL XL.

Het zijn voornamelijk jongeren die voor video’s op internet kijken. De categorie tussen de 18 en 34 jaar kijkt dagelijks 220 minuten naar online tv op smartphone, tablet of pc, terwijl 55-plussers gemiddeld maar 40 minuten per dag kijken naar video’s op het web.

Betalen voor online video is algemeen geworden, zegt GfK. Toch heeft bureau niet de indruk dat deze vorm van tv-kijken het traditionele kijken binnen korte tijd van zijn plaats krijgt. Over het algemeen hangen Nederlanders liever een avond voor de tv om lineair te kijken dan dat ze via internet op video’s klikken, en dat geldt ook voor de mensen die weleens voor programma’s betalen op internet.

Lees verder op Trouw.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Resultaten onderzoek Trends in digitale media

4 februari 2019 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Het onderzoek 'Trends in Digitale Media' laat zien dat Spotify de meest gebruikte app is op de smartphone.Nederlanders gebruiken hun smartphone steeds meer als een digitale […]

GfK DAM Jaaroverzicht 2018 (online bereiksonderzoek)

28 januari 2019 | .Kenniscentrum | Statistieken
GfK Digital Audience Measurement (DAM), het online bereiksonderzoek waarin sinds 2013 continu het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht: welke websites bezoeken zij […]

1,3 miljoen Nederlanders kijken gamestreams

15 januari 2018 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Algemeen
Tien procent van de Nederlanders kijkt naar gamestreams. Vooral bij 18- tot 35-jarigen is dit populair. Maar liefst een kwart (23%) van hen volgt de verrichtingen van andere gamers. Dit […]