Home / Nieuws / 59 procent van klantreizen begint online

59 procent van klantreizen begint online

De retailmarkt zit in een turbulente periode. Het aantal winkelbezoekers daalt en het aantal online bezoekers stijgt. De consument van tegenwoordig is uitstekend geïnformeerd en bepaalt zelf hoe, waar en op welke manier er gekocht wordt. Het was de aanleiding voor de start van de Retail Buying Study, een onderzoek naar het koopgedrag in Nederland.

De studie geeft onder andere inzicht in koopgedrag, consumer journeys, informatiebronnen en succesvolle merken. Het onderzoek zal jaarlijks uitgevoerd gaan worden, waardoor de ontwikkelingen in de retail gevolgd kunnen worden.

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 59 procent van alle klantreizen in Nederland online begint. Meer dan de helft van het bezoek in fysieke winkels komt voort vanuit een online verkenning. Gemiddeld wordt vervolgens in 40 procent van de gevallen online gekocht en 60 procent in een fysieke winkel. Socialmedia-kanalen als Pinterest, Snapchat, Facebook en Instagram zijn belangrijke inspiratiebronnen. Maar ook folders en persoonlijk advies blijven belangrijk.

Nu koopt 37 procent van de Nederlanders nog traditioneel. Zij oriënteren en kopen in de winkel. Het online oriënteren voordat een product wordt gekocht, groeit in alle leeftijdsgroepen. 35 procent van de mensen die online oriënteert, koopt in een fysieke winkel, en 24 procent in een online webshop.

De meest genoemde nadelen van online kopen zijn dat je producten niet kan passen, je moet wachten op de bezorging, je de stof niet kunt voelen en dat je geen persoonlijk advies krijgt. De nadelen van het kopen in een winkel is dat het assortiment vaak klein is en er beperkte openingstijden zijn.

Lees het hele artikel op: frankwatching.com

 

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Millennials bereiken? Hoe dan?

3 mei 2018 | .Kenniscentrum | Retail | Algemeen
Millennials lezen amper de fysieke krant, kijken steeds minder tv en luisteren nog amper naar de radio. Veel retailers vinden het dan ook moeilijk om deze doelgroep te benaderen. Dit […]

Instagram sterkst groeiende online platform van dit moment

12 april 2018 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Het huidige medialandschap krijgt dankzij de opkomende socialmedia-kanalen een nieuwe dimensie. Nog steeds groeit het aantal gebruikers én komen er nieuwe online platformen bij. […]

Vacanceselect experimenteert met korting voor socialmediabereik

14 april 2016 | .Kenniscentrum | Vakanties en reizen | Media en telecom
De zomer van 2016 kan je een gratis vakantie opleveren. Maar dan moet je een kampeervakantie boeken via Vacanceselect en een (positieve) ervaring schrijven die je via je enorme bereik […]