Home / Nieuws / Koopgedrag hangt minder af van leeftijd dan gedacht

Koopgedrag hangt minder af van leeftijd dan gedacht

Marketeers beschouwen alles wat ouder is dan de standaard boodschappers 20-49 een beetje als bijvangst. Die bereik je toch wel en ze zijn zo merktrouw dat ze er toch niet voor openstaan.

De consument weet beter en de marketeer kan echt niet meer om de feiten heen.
Uit onderzoek van GfK blijkt dat de leeftijdscategorie >50 nauwelijks afwijkt van de standaard boodschappers en dat ze in food-aankopen het minst merktrouw blijkt van alle groepen.

De categorie 20-49 blijft erg belangrijk, maar verruimen van je blik is noodzakelijk. Gedrag blijkt veel minder leeftijdsafhankelijk dan gedacht. De consument is inmiddels ageless. En dat gaat over mentaliteit en gedrag. En dat kan net zo goed jong gedrag van ouderen zijn, als volwassen gedrag van jongeren.

Een andere reden is dat de jonge marketeer zich ver af voelt staan van een doelgroep zo oud als zijn ouders of zelfs grootouders. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel, volstrekt onnodig, want als levensstijl en niet de leeftijd leidend is, is de merkbelofte ook niet afhankelijk van leeftijd. Dan moet je het alleen op de juiste manier distribueren. Online, social en mobile gedrag blijkt ook in hoge mate ageless.

De term boodschapper 20-49 is mogelijk eind jaren zestig, begin 70 vastgesteld. Een totaal andere tijd, de eerste consumptiegeneratie. Die mensen zijn inmiddels tot een andere leeftijdscategorie gaan behoren, maar blijven gewoon kopen. Zeker nu ze er meer tijd voor hebben. Ze blijven producten proberen. Je kunt de primaire gebruikersgroep dus gemakkelijk oprekken van 20-75 jaar. Er zitten dan hele grote vissen in je vijver…

Lees het artikel op Marketingfacts.nl.

 

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Datende 50-plussers: zorgvuldig en veilig

7 juni 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
50-plussers vinden het belangrijk dat hun identiteit zorgvuldig en veilig beheert wordt. Vooral in de online datewereld geven zij de voorkeur aan privacy. Dit blijkt uit onderzoek van de […]

Nederland een van de gelukkigste landen ter wereld

21 december 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
Wij Nederlanders klagen flink wat af. Maar toch behoort Nederland tot de gelukkigste landen ter wereld. Onderzoeksbureau Motivaction deed in opdracht van Binck onderzoek naar geluk. Wij […]

De Young at Heart-doelgroep: korte metten maken met vooroordelen!

13 september 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen
De Young at Hearts (Y@H's); Nederlanders die graag genieten van het leven door uit eten te gaan, een caravan aan te schaffen of de bloemetjes buiten te zetten, komen goed mee op social […]