Home / Nieuws / De leeftijd van een model in advertenties: het luistert nauw

De leeftijd van een model in advertenties: het luistert nauw

De gevoelsleeftijd van de consument is van invloed op de waardering van de advertentie.
Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie overeenkomt met de gevoelsleeftijd van de uiteindelijke doelgroep. De gevoelsleeftijd van consumenten van 50 jaar en ouder ligt, over het algemeen, 10 jaar lager dan hun werkelijke leeftijd. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum in samenwerking met MediaTest onder ruim 300 respondenten. 

Niet aanspreken op leeftijd

Uit eerder onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum blijkt dat 50-plussers advertenties vaak als irritant beoordelen. En een advertentie die irritatie opwekt, werkt averechts; de advertentie wordt minder gewaardeerd. Een van de punten waarop irritatie kan ontstaan is wanneer het model in een advertentie niet past bij de doelgroep. Daarnaast benaderen marketing- en communicatiespecialisten 50-plussers vaak als homogene groep. Zo wordt er weinig gekeken naar levensfase en de invloed daarvan op consumentengedrag.

Gevoelsleeftijd versus werkelijke leeftijd

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 50-plussers zich gemiddeld 10 jaar jonger voelen dan dat hun biologische leeftijd is. Hoe kleiner het verschil tussen de gevoelsleeftijd van de respondent en de geschatte leeftijd van het model, des te beter de advertentie werkt. Hoe meer een model in een advertentie afwijkt van de gevoelsleeftijd, en dus veel jonger of ouder overkomt dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep, des te meer irritatie deze opwekt.

Wijk niet meer dan zeven jaar af van de cognitieve leeftijd

Opvallend is dat een advertentie slechter gewaardeerd wordt als er een te oud model is gekozen. Een advertentie scoort beter wanneer een model maximaal 7 jaar ouder is dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep. Het is dus zaak voor marketing- en communicatiespecialisten om zich in te leven in de gevoelsleeftijd van hun doelgroep. Mocht men niet zeker zijn over de cognitieve leeftijd, dan kan er beter gekozen worden voor een model dat veel jonger overkomt.

Over het onderzoek

In dit onderzoek is de werking van een advertentie gemeten aan de hand van voorbeeldadvertenties en vier variabelen. Deze variabelen zijn vastgesteld om te bepalen of de leeftijd van het model invloed heeft op de waardering van een advertentie. Zo is er gekeken naar de mate waarin een respondent zich kan identificeren met de advertentie, of men zich aangesproken voelt, of men de advertentie waardeert en of er interesse is in het product na het zien van de advertentie. Het onderzoek is tussen juni en augustus 2017 uitgevoerd onder de lezers van de programmabladen van Bindinc. Naast rekening houden met de cognitieve leeftijd van doelgroepen, spelen ook andere factoren mee bij de waardering van reclame en adviseert Bindinc. graag over de juiste communicatiestrategie.

Download hier gratis de volledige whitepaper. Wilt u meer informatie over dit onderzoek, neem dan contact op met Bart Kleijn van MediaTest via 020-410 00 00 of bkleijn@mediatest.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Nieuwe website voor Bindinc.

20 augustus 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Algemeen
Misschien was het je al opgevallen: Bindinc. heeft een nieuwe website. En daar zijn wij heel trots op. Binnen de website kun je veel informatie vinden over de verschillende business […]

Persoonlijke gegevens delen: 12 procent van de Nederlanders is bereid

25 april 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen | Statistieken
Maar 12 procent van de Nederlandse bevolking wil gegevens delen over o.a. gezondheid, energieverbruik en financiën als daar beloningen of lagere kosten tegenover staan.30% […]

De stugge focus van de huidige marketeer op 20-49

29 augustus 2017 | .Kenniscentrum | Algemeen
Waarom tellen 50-plussers voor veel bedrijven niet mee? Hoe komt het dat er nog steeds een overgrote focus is op het leeftijdssegment 20-49 jaar? Komt het doordat we ons niet meer kunnen […]