Home / Nieuws / Open deuren over consumentengedrag van ouderen; zo vaak voorbijgelopen

Open deuren over consumentengedrag van ouderen; zo vaak voorbijgelopen

Marketingwetenschapper Hans Kasper gaat met pensioen en spreekt zijn laatste woorden, over… het consumentengedrag van ouderen.

‘Neem niet aan dat het consumentengedrag van ouderen hetzelfde is als dat van jongeren.’ Dat is de samenvatting van het betoog dat professor doctor Hans Kasper hield bij zijn afscheid op 7 september 2018. Kasper, hoogleraar Marketing en Marktonderzoek is nu met emeritaat, en zegt, niet zonder zelfspot: ‘Mijn onderzoek naar consumentengedrag van ouderen gaat dan ook voor een deel over mezelf.’

Het is het wezen van marketing, het kennen van de klant. Hoeveel marketeers zeggen er niet, “die ouderen kopen toch ook gewoon boter of een nieuw overhemd, nergens voor nodig om apart op hen te letten”.

Maar dan gaan ze voorbij aan de afname van cognitieve vermogens bij ouderen. Die zien soms informatie niet, of kunnen die minder makkelijk verwerken. En daar handelen ze dan ook naar. Het hele beslissingsproces dat consumenten doorlopen van informeren, oriënteren, overwegen et cetera, is bij ouderen veel korter. Op basis van ervaring en gemak kiezen ze en daarbij zijn ze behoorlijk winkel- en merkentrouw. Gemak is belangrijk.

Verder moet je er niet dik bovenop leggen dat je iets speciaal voor ouderen doet of maakt. Dat valt onder stigma en daar zijn ouderen wars van. Tegenwoordig worden we steeds later oud. Waren je opa en oma vroeger met 55, 60 al ‘oud’, tegenwoordig zien we zeventigers een actief, sportief, geïnteresseerd leven leiden. De groep van vitale ouderen groeit. Gemiddeld voelen ouderen zich 5 tot 7 jaar jonger dan ze zijn. En met die leeftijd wil je je associëren.

Hypes als zoekmachinemarketing, contentmarketing, purpose marketing en influencer marketing gaan allemaal weer voorbij. Je moet als marketeer terug naar de kern. Het draait om het perfect bedienen van consumenten en dat gewoon sneller en beter doen dan je concurrent. Verlies je niet in processen, onderzoek en organisatievraagstukken.

Lees het artikel op Adformatie.nl.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Autobezitters nog altijd merkentrouw

19 december 2017 | .Kenniscentrum | Automotive | Algemeen
Ruim driekwart van de autobezitters denkt volgende keer een auto te kopen van hetzelfde merk. Wel zijn daarbij flinke nationale verschillen.Frankrijk en Japan zijn landen waar nationale […]

De seniorendoelgroep wordt steeds ‘serieuzer’ genomen door adverteerders

23 april 2018 | .Kenniscentrum | Algemeen | Media en telecom | Algemeen
Naast dat adverteerders en marketeers de seniorendoelgroep steeds meer omarmen, is ook de televisiewereld vaker geïnteresseerd in programma's voor ouderen. Zo merkt ONS (vroeger […]

Effectiviteit vs. persoonlijke voorkeur bij het kiezen van een goed doel

21 juni 2018 | .Kenniscentrum | Goede doelen | Algemeen
Onderzoek toont aan dat mensen eerder goede doelen steunen die iets voor hen betekenen. Goededoelenorganisaties leggen de laatste tijd echter steeds meer de focus op effectiviteit. Dit […]