Home / Nieuws / Resultaten onderzoek Trends in digitale media

Resultaten onderzoek Trends in digitale media

Het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ laat zien dat Spotify de meest gebruikte app is op de smartphone.

Nederlanders gebruiken hun smartphone steeds meer als een digitale portemonnee. Terwijl we minder bellen en sms’en, pakken we onze telefoon vaker voor online bankieren, online winkelen en als toegangskaart. Het gemiddeld aantal apps op onze smartphone steeg naar 31 en de meest gebruikte media-app op smartphones is niet langer YouTube. Spotify neemt die positie over. Daarnaast zijn de virtuele assistenten, waardoor we bijvoorbeeld tegen onze apparaten kunnen praten, verder in opkomst. Dat blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.

Een paar uitkomsten uit het onderzoek:

  • Het bezit van smartphones blijft toenemen (vooral onder 50+), het bezit van tablets stabiliseert. In december 2018 hebben ca. 9,7 miljoen Nederlanders een tablet (70%) en ca. 12,6 miljoen Nederlanders bezitten een smartphone (91%).
  • Gemiddeld hebben Nederlanders 4,2 van de volgende apparaten in hun bezit: pc (desktop), laptop/netbook, smartphone, tablet, gameconsole, e-reader, smart TV, mediacenter/dongel en virtual reality bril.
  • 61% van de Nederlanders is bekend met virtuele assistenten en 20% heeft wel eens een virtuele assistent gebruikt. Siri is het meest bekend.
  • Het gebruikt van ad blockers op mobiele devices neemt licht toe. 27% van de Nederlanders gebruikt adblockers.
  • Gemiddeld heeft de Nederlander 31 apps op zijn/haar smartphone staan en 22 apps op zijn/haar tablet. Het gemiddeld aantal apps op de smartphone stijgt, gemiddeld aantal apps op tablet daalt.
  • Van alle tablet- en/of smartphonebezitters gebruikt 15% een magazine-app. Dit zijn 2 miljoen mensen, waarvan 1,1 miljoen mensen magazine-apps wekelijks gebruiken.
  • Het lezen van magazinecontent (app/website/pdf) op digitale platformen stijgt licht. Het lezen van magazinecontent via de smartphone is in 5 jaar tijd meer dan verdubbeld (van 7% naar 16%). De smartphone is na de pc/laptop (22%) het meest gebruikte device voor het lezen van magazinecontent. 14% leest magazinecontent via de tablet en tevens leest 14% een digitale kopie (pdf).
  • 80% van de Nederlanders is lid van 1 of meer sociale netwerken. Het lidmaatschap op social media stabiliseert, met uitzondering van Instagram en Snapchat.
  • 34% van alle Nederlanders ziet of leest berichten van magazines op social media.
  • De totale tijd die men besteedt aan het lezen van magazines is 95 minuten per week. Een substantieel deel van de tijd wordt besteed aan het digitaal lezen van magazines (39 minuten per week). 56 minuten worden besteed aan het lezen van papieren magazines.

Lees het artikel op MMA.nl en het hele persbericht van GfK.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

GfK DAM Jaaroverzicht 2018 (online bereiksonderzoek)

28 januari 2019 | .Kenniscentrum | Statistieken
GfK Digital Audience Measurement (DAM), het online bereiksonderzoek waarin sinds 2013 continu het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht: welke websites bezoeken zij […]

Circa helft Nederlanders betaalt voor online tv

13 juni 2017 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Om online tv te kunnen kijken, betaalt bijna de helft van de Nederlanders boven de 17 jaar weleens. Onderzoeksbureau GfK komt met deze conclusie in het nieuwste rapport waarvoor zo’n 1300 […]

Instagram sterkst groeiende online platform van dit moment

12 april 2018 | .Kenniscentrum | Media en telecom | Statistieken
Het huidige medialandschap krijgt dankzij de opkomende socialmedia-kanalen een nieuwe dimensie. Nog steeds groeit het aantal gebruikers én komen er nieuwe online platformen bij. […]