Home / Nieuws / Hoe worden consumenten gegidst?

Hoe worden consumenten gegidst?

In 2014 heeft Bindinc. Programma Data Services (PDS) een onderzoek uit laten voeren naar gidsgedrag. Uitgangspunt was toen de wens van de consument: hoe wil deze gegidst worden? In het nieuwe onderzoek dat net is afgerond, staan niet de wensen van de consument centraal, maar het daadwerkelijke kijkgedrag. Het onderzoek is een combinatie van kwalitatief onderzoek (n=24) en kwantitatief onderzoek (n=1000).

Het aanbod audiovisuele content wordt steeds groter, de kijker heeft steeds meer keuze. Lineaire televisie, uitgesteld kijken, on-demand-diensten, opgenomen programma’s, online content, het aanbod is enorm. Centrale vraag is hoe de kijker uiteindelijk uitkomt bij hetgeen hij gaat kijken. Hoe ziet de weg naar de content eruit? Met welke touchpoints komt de kijker in aanraking en welke factoren beïnvloeden de uiteindelijke keuze?

Een tipje van de sluier: consumenten zijn gewoontedieren. Een meerderheid van het kijkgedrag is uit gewoonte of omdat men fan is. Maar, bij een aanzienlijk deel van de kijkmomenten is het kijkgedrag ingegeven door gezochte of bekeken informatie. Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen het soort content dat men kijkt en verschilt dit proces enorm voor leeftijdsgroepen. Wie maakt gebruik van welke informatie en bij welke typen content zijn bepaalde bronnen meer of minder populair?

In november staat de kick-of-presentatie gepland waarin de resultaten van het onderzoek worden gedeeld. Ook dan zullen de eerste resultaten op onze website worden gepubliceerd.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Niet-lineair tv-kijken steeds populairder

20 maart 2014 | .Metadata | .Kenniscentrum
Niet-lineair televisiekijken wordt binnen Nederland steeds populairder. Naast online video’s bestaat niet-lineair kijken uit het opnemen van programma’s, programma- gemistdiensten en Video […]

Infographic over het gidsgedrag van Nederlanders

1 mei 2014 | .Metadata | .Kenniscentrum
Bindinc. Programma Data Services heeft onderzoek uitgevoerd naar het gidsgedrag van Nederlanders, want hoe maken ze nu eigenlijk gebruik van de EPG, de papieren gids en een online […]

First insights: onderzoek ‘hoe de kijker bepaalt’

24 september 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
Als leverancier van metadata aan uitgevers, telecom- en kabelbedrijven en omroepen, is Bindinc. Programma Data Services benieuwd naar wat er speelt in de markt van av-content. Met het […]