Home / Nieuws / Informatie doorslaggevend bij kijkkeuze

Informatie doorslaggevend bij kijkkeuze

Bij ruim een kwart van de kijkmomenten zijn de papieren tv-gids, aankondigingen of reclame op tv, aanbevelingen door bekenden en berichten op social media de belangrijkste triggers om iets te gaan kijken. De meeste Nederlanders (61%)  kijken uit gewoonte, omdat men fan is of omdat men meekijkt of zappend ergens uitkomt. Echter 27% heeft pas bepaald wat hij gaat kijken, nadat hij informatie over een programma, serie of film heeft vergaard. Jongeren gebruiken hierbij heel andere informatiebronnen dan ouderen om te bepalen wat ze willen kijken. Dit blijkt uit het onderzoek van Bindinc. Programma Data Services ‘Hoe de kijker bepaalt’ uitgevoerd door GfK, waar er onderscheid is gemaakt in leeftijdsgroepen en type content. In februari 2016 worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd.

Hoe komt de kijker bij het te kijken programma?
Bijna 1 op de 3 consumenten gebruikt  informatie om te bepalen wat men gaat kijken. Over films, series en documentaires zoekt men het vaakst informatie. Een complete beschrijving van de content is dus essentieel om de consument te binden aan je film, programma of serie. Kijken we naar het type content dat men zoekt, dan zijn vooral het onderwerp, het genre en de verhaallijn van het programma van invloed.

Filmbeschrijvingen erg belangrijk bij het keuzeproces
Voor meer dan 50% van de consumenten maakt het niet uit via welke bron een film of serie wordt uitgezonden. Het onderzoek laat zien dat een film of serie zeer bewust wordt gekozen en bekeken en ook de meeste ‘fans’ oplevert. Voor consumenten die wel bewust naar de bron gaan, is vooral bij films erg belangrijk waar je deze kunt kijken, zoals bijvoorbeeld via een bepaalde VOD-website, dvd of op Netflix. Voor ruim een derde van de Nederlanders is de informatie over een betreffende film doorslaggevend om een film te kijken. Deze informatie verzamelen zij via de papieren tv-gids, tips of redactionele berichten online of offline. Facebook is voor 89% van de Nederlanders, die wel eens filmpjes op internet of social media kijken, de trigger om filmpjes op internet te gaan kijken. De informatie over het online filmpje is daarnaast voor 42% van de Nederlanders doorslaggevend om wel of niet te kijken.

Gidsgebruikers zoeken vaker informatie over de makers/regisseurs
De papieren gids is voor 54% van de Nederlandse gidsabonnees de belangrijkste trigger om iets te gaan kijken, gevolgd door vast kijkgedrag van een bepaalde zender of programma (53%). De gebruikers van een papieren tv-gids kijken meer dan gemiddeld naar publieke zenders. Ze zoeken het meest op onderwerp en genre. Ook zoeken ze meer dan gemiddeld informatie over de makers en regisseurs.Ouderen gebruiken vaker een tv-gids, krant of hebben een aankondiging op tv gezien. Jongeren laten zich meer inspireren door social media, aanbevelingen en trailers. Jongeren kijken vooral naar series en internetfilmpjes.

Reden voor kijken audiovisuele content
Ruim 1 op de 5 Nederlanders kijkt wel eens naar audiovisuele content via Netflix. Daarbij wordt Netflix vooral gebruikt voor het kijken naar series. Het merendeel van de Nederlanders kijkt voornamelijk ter ontspanning, waarbij mannen vaker specifiek/heel gericht audiovisueel materiaal bekijken, terwijl vrouwen dit vaker ter ontspanning doen. 25% van de Nederlanders kijkt naar audiovisueel materiaal vanwege het sociale aspect of omdat het op een vast moment uitgezonden wordt (eveneens 25%). Naarmate men ouder wordt, kijkt men minder vaak uit verveling: slechts 7% van de 50-plussers kijkt uit verveling t.o.v. 38% 10-18 jarigen.

Over het onderzoek
In navolging van het Bindinc. Programma Data Services-onderzoek uit 2014 ‘Hoe wil de consument gegidst worden’ heeft onlangs een vervolgonderzoek plaatsgevonden. Hierbij stonden de volgende vragen centraal: ‘Hoe is men bij dit programma terecht gekomen?’, ‘Met welke touchpoints is men in aanraking geweest’ en ‘Welke invloed hebben deze touchpoints op het kijkgedrag?’ Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, van 30 juni t/m 7 juli 2015 onder n=1.004 Nederlanders in de leeftijd van 10 jaar en ouder.

Presentatie 18 februari 2016
Wilt u meer informatie over dit onderzoek of bij de presentatie van 18 februari 2016 aanwezig zijn, stuur dan een e-mail naar Stephanie Verwijs of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Jongeren laten zich vooral gidsen door EPG’s en social media

6 september 2012 | .Metadata | .Kenniscentrum
Nederlanders raadplegen tv-gidsen en EPG's (elektronische programmagidsen) het vaakst om te bepalen wat ze willen zien op tv. Bij de 55-plussers is de traditionele tv-gids het […]

Televisie bespreken bij koffieautomaat uit de tijd!

1 mei 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
Het gidsgedrag van consumenten is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Werd vroeger televisie van de avond daarvoor vooral nog besproken bij de koffieautomaat; nu worden leuke en minder […]

Het keuzeproces van de video-on-demand-kijker

9 mei 2019 | .Metadata | Algemeen
Schrijf je in voor de presentatie van het onderzoek op donderdagochtend 27 juni a.s. van 9.00-13.00 uur, incl. lunch. Locatie: Loetje aan het IJ in AmsterdamProgrammaVanaf 9.00 […]