Home / Nieuws / Jongeren laten zich vooral gidsen door EPG’s en social media

Jongeren laten zich vooral gidsen door EPG’s en social media

Nederlanders raadplegen tv-gidsen en EPG’s (elektronische programmagidsen) het vaakst om te bepalen wat ze willen zien op tv. Bij de 55-plussers is de traditionele tv-gids het belangrijkste middel, terwijl 18- tot en met 54-jarigen vaker de EPG als bron gebruiken. Jongeren kijken vaker spontaan tv en gebruiken vaker social media voor programma-informatie. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden’ van Bindinc. Kenniscentrum (BKC), uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp.

YouTube en Uitzendinggemist vooral via smartphone of tablet
Hoewel de meeste audiovisuele content via het televisietoestel het huishouden binnenkomt, worden er ook steeds vaker andere apparaten voor gebruikt. Meer dan zeven op de tien Nederlanders kijken ook op de desktop of notebook, terwijl circa de helft via de tablet kijkt en iets meer dan vier op de tien via de smartphone. Deze apparaten worden vooral gebruikt voor internetvideo’s (op alle apparaten) en programma gemist (op tablets, desktops en notebooks). De meest gebruikte toepassingen daarbij zijn uitzendinggemist en YouTube.

Nederlanders kijken steeds minder televisie op moment van uitzending
Nederlanders kijken gemiddeld 3,6 uur per dag naar audiovisuele informatie, waarvan 2,1 uur lineaire televisie. Lineair kijken is nog altijd dominant. Naarmate men jonger is, kijkt men echter minder lineair en meer naar internetvideo’s, opgenomen televisie, programma gemist en Video On Demand (VOD). Zo kijken 13-18-jarigen 1,5 uur per dag lineair en 0,9 uur naar online video’s.

Facebook steeds vaker gebruikt als programmagids
Van de 13-70-jarigen bepaalt bijna de helft van tevoren wat men wil zien, terwijl een iets kleinere groep ‘spontaan’ kijkt. Hoe ouder, des te meer gepland en des te minder spontaan men kijkt. Een kleine 50% van de Nederlanders gebruikt de EPG als informatiebron, gevolgd door de traditionele tv-gids (36%) en apps (21%). Vooral  de 55-plusser gebruikt de traditionele papieren programmagids, terwijl 18-54-jarigen hier vaker de EPG voor gebruiken. Opvallend is dat een kwart van de jongeren (13-17) gebruikmaakt van sociale media (facebook) voor programma-informatie.

Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden?’ is tussen december 2013 en januari 2014 uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van Bindinc. In totaal hebben 1.280 respondenten tussen de 13 en 70 jaar de enquête ingevuld. Naast een analyse van het huidige kijkgedrag is er een segmentatiemodel opgesteld om het televisiekijkgedrag van consumenten in te delen. Het kwantitatieve gedeelte wordt aangevuld met een kwalitatief gedeelte waarin de behoefte in functionaliteiten van (online en offline) gidsen wordt besproken. Dit onderzoek is specifiek uitgevoerd voor de divisie Programma Data Services (PDS) die voor omroepen, kabelaars, internetproviders en telecombedrijven programmadata, datafeeds en verrijkingen hiervan met tekst, URL’s en video kan verzorgen. Het Bindinc. Kenniscentrum verricht doelgroeponderzoek voor verschillende branches. Meer informatie over dit onderzoek of een presentatie op locatie? Neem dan contact op met Stephanie Verwijs van het Bindinc. Kenniscentrum via stephanie.verwijs@bindinc.nl. Lees ook het andere persbericht ‘Niet-lineair tv-kijken steeds populairder’.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Informatie doorslaggevend bij kijkkeuze

25 januari 2016 | .Metadata | .Kenniscentrum
Bij ruim een kwart van de kijkmomenten zijn de papieren tv-gids, aankondigingen of reclame op tv, aanbevelingen door bekenden en berichten op social media de belangrijkste triggers om iets […]

Televisie bespreken bij koffieautomaat uit de tijd!

1 mei 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
Het gidsgedrag van consumenten is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Werd vroeger televisie van de avond daarvoor vooral nog besproken bij de koffieautomaat; nu worden leuke en minder […]

Het gidsen van consumenten

19 februari 2014 | .Metadata | .Kenniscentrum
Nederlanders kijken per dag een kleine vier uur naar audiovisuele content. Tegenwoordig kijken ze niet alleen via de televisie, maar bijna net zo veel via de computer, tablet of […]