Home / Nieuws / Niet-lineair tv-kijken steeds populairder

Niet-lineair tv-kijken steeds populairder

Niet-lineair televisiekijken wordt binnen Nederland steeds populairder. Naast online video’s bestaat niet-lineair kijken uit het opnemen van programma’s, programma- gemistdiensten en Video On Demand (VOD). Consumenten hebben verschillende behoeftes als het gaat om informatie en functionaliteiten binnen audiovisuele content. In het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum is er ingezoomd op de verschillende segmenten binnen lineair en niet-lineair kijkgedrag. Het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden’ is uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp onder 1.280 respondenten in de leeftijd van 13 tot 70 jaar.

Interactieven en innovatieven meest open voor nieuwe functionaliteiten
Vijf verschillende segmenten schetsen de verschillen in televisiekijkgedrag in Nederland.
De meer ‘niet-lineaire veelkijkers’ zijn in het model de ‘innovatieven’ en de ‘ interactieven’ genoemd en hebben meer behoefte aan informatie, zijn vooruitstrevender in het gebruik van nieuwe media en kijken daarop ook vaker naar audiovisuele content. De ‘functionalisten’, ‘modalen’ en ‘traditionelen’ kijken meer lineair televisie, en kijken gemiddeld minder naar audiovisuele content en hebben ook een afwijkende behoefte aan informatie over audiovisuele content.

Hoe ouder, des te meer gepland en minder spontaan men kijkt
Een meerderheid van de 55-plussers gebruikt de papieren programmagids en bepaalt van tevoren wat ze wil zien, terwijl 18-54-jarigen vaker gebruikmaken van de EPG en spontaan kijken. Praten met anderen en social media wordt meer door jongeren gebruikt en vaker om beoordelingen en kijktips uit te wisselen. Bijna de helft van het Nederlandse publiek gebruikt daarnaast trailers als informatiebron. Een grote meerderheid van de jongeren (67%) gebruikt de smartphone voor audiovisuele content.

Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden?’ is tussen december 2013 en januari 2014 uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van Bindinc. In totaal hebben 1.280 respondenten tussen de 13 en 70 jaar de enquête ingevuld. Naast een analyse van het huidige kijkgedrag is er een segmentatiemodel opgesteld om het televisiekijkgedrag van consumenten in te delen. Het kwantitatieve gedeelte wordt aangevuld met een kwalitatief gedeelte, waarin de behoefte in functionaliteiten van (online en offline) gidsen wordt besproken. Dit onderzoek is specifiek uitgevoerd voor de divisie Programma Data Services (PDS) die voor omroepen, kabelaars, internetproviders en telecombedrijven programmadata, datafeeds en verrijkingen hiervan met tekst, URL’s en video kan verzorgen. Het Bindinc. Kenniscentrum verricht doelgroeponderzoek voor verschillende branches. Meer informatie over dit onderzoek of een presentatie op locatie? Neem dan contact op met Stephanie Verwijs van het Bindinc. Kenniscentrum via stephanie.verwijs@bindinc.nl. Bekijk ook het andere persbericht ‘Jongeren laten zich vooral gidsen door EPG en social media’.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Hoe worden consumenten gegidst?

18 mei 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
In 2014 heeft Bindinc. Programma Data Services (PDS) een onderzoek uit laten voeren naar gidsgedrag. Uitgangspunt was toen de wens van de consument: hoe wil deze gegidst worden? In het […]

First insights: onderzoek ‘hoe de kijker bepaalt’

24 september 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
Als leverancier van metadata aan uitgevers, telecom- en kabelbedrijven en omroepen, is Bindinc. Programma Data Services benieuwd naar wat er speelt in de markt van av-content. Met het […]

Televisie bespreken bij koffieautomaat uit de tijd!

1 mei 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
Het gidsgedrag van consumenten is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Werd vroeger televisie van de avond daarvoor vooral nog besproken bij de koffieautomaat; nu worden leuke en minder […]