Home / Nieuws / First insights: onderzoek ‘hoe de kijker bepaalt’

First insights: onderzoek ‘hoe de kijker bepaalt’

Als leverancier van metadata aan uitgevers, telecom- en kabelbedrijven en omroepen, is Bindinc. Programma Data Services benieuwd naar wat er speelt in de markt van av-content. Met het grote aanbod van kanalen waarop av-content gekeken kan worden, is het belangrijk de kijker in het begin van de keten te boeien. Een belangrijk onderdeel voor kennis is onderzoek naar de doelgroep: weten waar de consument begint met zijn zoektocht naar video’s, films en programma’s.

Inmiddels heeft Bindinc. PDS hier twee onderzoeken naar uitgevoerd. Het eerste onderzoek, ‘Hoe wil de consument gegidst worden’ *1, had een grotere focus op de wensen van de consument als het gaat om gidsen. Het nieuwste onderzoek, ‘Hoe de kijker bepaalt’*2, kijkt meer naar de feitelijke informatie en bronnen die de consument beïnvloedt in zijn zoektocht om te bepalen wat hij gaat kijken.

De onderzoeksresultaten zijn inmiddels binnen en zullen 18 februari 2016 voor het publiek worden gepresenteerd. Enkele opvallende resultaten tonen aan dat ruim 1 op de 3 consumenten (27%) aangeeft dat ingegeven/bekeken informatie het kijkgedrag heeft beïnvloed. Ook al geeft een groot gedeelte aan dat hij/zij kijkt uit gewoonte of omdat men fan is, blijkt dat zelfs dan informatie van belang kan zijn voor het werkelijk kijken van het programma. De belangrijkste bronnen zijn bij informatie zoeken de traditionele papieren tv-gids, aankondigingen/reclame op tv, aanbevelingen door bekenden en vrienden en berichten op social media. Zie ook de volgende figuur.

Verschil tussen leeftijdsgroepen zijn groot: trailers hebben overduidelijk meer invloed op het kijkgedrag van jongeren dan dat van ouderen terwijl aanbevelingen door anderen en beoordelingen veel meer invloed hebben op het kijkgedrag van hoger opgeleiden. De kijker zoekt vooral informatie over films, series en documentaires gevolgd door het onderwerp, het genre en de verhaallijn van het programma. Beeld wordt met 11% als belangrijk genoemd.

Presentatie onderzoek op 18 februari 2016
Wilt u meer informatie over dit onderzoek of bij de presentatie op 18 februari 2016 aanwezig zijn, waarbij de resultaten besproken worden, stuur dan een e-mail naar Stephanie Verwijs of houd onze nieuwsbrief in de gaten!

Whitepaper
Wilt u de whitepaper, stuur dan een e-mail naar Stephanie Verwijs.

*1: Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Veldkamp, van 24 december 2013 tot en met 5 januari 2014, onder n=1.280 Nederlanders in de leeftijd van 13 tot en met 70 jaar.
*2: Het onderzoek is uitgevoerd door GfK, van 30 juni t/m 7 juli 2015 onder n=1.004 Nederlanders in de leeftijd van 10 jaar en ouder.

Bindinc. bereikt, boeit en bindt
Ander nieuws

Niet-lineair tv-kijken steeds populairder

20 maart 2014 | .Metadata | .Kenniscentrum
Niet-lineair televisiekijken wordt binnen Nederland steeds populairder. Naast online video’s bestaat niet-lineair kijken uit het opnemen van programma’s, programma- gemistdiensten en Video […]

Hoe worden consumenten gegidst?

18 mei 2015 | .Metadata | .Kenniscentrum
In 2014 heeft Bindinc. Programma Data Services (PDS) een onderzoek uit laten voeren naar gidsgedrag. Uitgangspunt was toen de wens van de consument: hoe wil deze gegidst worden? In het […]

Informatie doorslaggevend bij kijkkeuze

25 januari 2016 | .Metadata | .Kenniscentrum
Bij ruim een kwart van de kijkmomenten zijn de papieren tv-gids, aankondigingen of reclame op tv, aanbevelingen door bekenden en berichten op social media de belangrijkste triggers om iets […]