Analyse kijkersprofielen: Ik ben Roxy vs. Yolanthe

Twee succesvolle Nederlandse vrouwen hebben een serie uitgebracht over hun leven in de schijnwerpers. Op het eerste gezicht lijken het titels uit hetzelfde genre, gericht op een vergelijkbare doelgroep. Maar niets is minder waar. De kijkersprofielen van Ik ben Roxy en Yolanthe verschillen enorm. Uit onderzoek van Bindinc. Video Insights blijkt dat de verschillen niet alleen zitten in leeftijd, maar ook in geslacht.
Yolanthe: volwassen en vrouwelijk

De realityserie Yolanthe, te zien op Netflix, trekt vooral een vrouwelijk publiek. Maar liefst 86% van de kijkers is vrouw. Dit zijn met name vrouwen in de doelgroepen van 25 t/m 64 jaar. Binnen die groep springen vooral de 35 t/m 44 jarigen eruit (23%), een aanzienlijk hoger aandeel dan gemiddeld bij Netflix. Jongere vrouwen zijn daarentegen veel minder vertegenwoordigd: slechts 6% van de kijkers is 16 t/m 24 jaar, ver onder het Netflix-gemiddelde.

Bron: Bindinc. Video Insights, data t/m juli’25, n≈4.000 respondenten per maand

Ik ben Roxy: jong en mannelijk

De documentaire Ik ben Roxy van Prime Video laat een compleet ander beeld zien. Er kijken een stuk meer mannen dan vrouwen: 60% van de kijkers is man, tegenover 40% vrouw. Opvallend is dat deze mannelijke kijkers gemiddeld een stuk jonger zijn dan het gebruikelijke publiek van Prime Video. Het overgrote deel valt in de categorieën 16 t/m 24 jaar (23%) en 25 t/m 34 jaar (29%).

Verrassende doelgroepen

Hoewel beide series veel overeenkomsten hebben qua onderwerpen en thema’s, bereiken ze toch hele andere doelgroepen. De kijkers van Ik ben Roxy zijn mannelijker dan je in eerste instantie zou verwachten. Dit is deels verklaarbaar door het feit dat Prime Video meer mannelijke kijkers heeft.

Meer inzichten?

Bindinc. Video Insights heeft voor iedere streamer in Nederland unieke data en inzichten. Wil je ook weten welke doelgroep je nog niet bereikt en wat ze kijken? Neem dan contact met ons op via branco.scherer@bindinc.nl, of meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.