Yellowstone: strategische zet van Netflix?

De verrassing was groot toen Yellowstone ineens door Netflix aangeboden werd, want de populaire westernserie was lange tijd exclusief te streamen bij SkyShowtime. Een slimme zet van Netflix of niet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.
Oudere kijker

Uit onze data blijkt dat Yellowstone een oudere doelgroep aantrekt. De meeste kijkers zijn 35 jaar of ouder, zowel bij Netflix (81%) als bij SkyShowtime (85%). Bij SkyShowtime komt dat overeen met de leeftijd van de gemiddelde kijker, maar Netflix als geheel heeft een publiek dat een stuk jonger is: slechts 63% is boven de 35.

Met het verwerven van de rechten van Yellowstone heeft Netflix de dienst aantrekkelijker gemaakt voor de wat oudere kijker. Een slimme zet, want de streamer bereikt hiermee een kijkersgroep die tot dat moment ondervertegenwoordigd was.

Hoge merkwaarde

Daarnaast zien we in de data ook dat Yellowstone veel beter scoort dan de gebruikelijke content van Netflix. Gemiddeld hebben de films en series van Netflix een NPS (Net Promoter Score) van 16, maar Yellowstone heeft een NPS van maar liefst 40+. De serie levert dus meer aanbevelingen op aan vrienden en familie dan gebruikelijk. Daarbij is het ook aannemelijk dat tevreden kijkers minder snel hun abonnement opzeggen.

Strategische keuze

Het binnenhalen van Yellowstone is een slimme strategische zet van Netflix, en daarmee veel meer dan een simpele aankoop. De streamer bindt met de westernserie een wat oudere, maar vooral ondervertegenwoordigde kijkersgroep. Tegelijkertijd versterkt Netflix met hooggewaardeerde content de merkwaarde van het platform.

Meer inzichten?

Bindinc. Video Insights heeft voor iedere streamer in Nederland unieke data en inzichten. Wil je ook weten welke doelgroep je nog niet bereikt en wat ze kijken? Neem dan contact met ons op via branco.scherer@bindinc.nl, of meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.