Podcast Content Wars: Kijkgedrag bij streamers
27-05-2025Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.

Uit onze data blijkt dat Yellowstone een oudere doelgroep aantrekt. De meeste kijkers zijn 35 jaar of ouder, zowel bij Netflix (81%) als bij SkyShowtime (85%). Bij SkyShowtime komt dat overeen met de leeftijd van de gemiddelde kijker, maar Netflix als geheel heeft een publiek dat een stuk jonger is: slechts 63% is boven de 35.
Met het verwerven van de rechten van Yellowstone heeft Netflix de dienst aantrekkelijker gemaakt voor de wat oudere kijker. Een slimme zet, want de streamer bereikt hiermee een kijkersgroep die tot dat moment ondervertegenwoordigd was.
Daarnaast zien we in de data ook dat Yellowstone veel beter scoort dan de gebruikelijke content van Netflix. Gemiddeld hebben de films en series van Netflix een NPS (Net Promoter Score) van 16, maar Yellowstone heeft een NPS van maar liefst 40+. De serie levert dus meer aanbevelingen op aan vrienden en familie dan gebruikelijk. Daarbij is het ook aannemelijk dat tevreden kijkers minder snel hun abonnement opzeggen.
Het binnenhalen van Yellowstone is een slimme strategische zet van Netflix, en daarmee veel meer dan een simpele aankoop. De streamer bindt met de westernserie een wat oudere, maar vooral ondervertegenwoordigde kijkersgroep. Tegelijkertijd versterkt Netflix met hooggewaardeerde content de merkwaarde van het platform.
Bindinc. Video Insights heeft voor iedere streamer in Nederland unieke data en inzichten. Wil je ook weten welke doelgroep je nog niet bereikt en wat ze kijken? Neem dan contact met ons op via branco.scherer@bindinc.nl, of meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.
Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.
De markt voor streaming video is volop in beweging. Tijdens het live-event ‘Trends in kijkgedrag en de veranderende consument’ van Bindinc. deelden Branco Scherer van Bindinc. Video Insights en Rutger Tuit van Google opmerkelijke cijfers, trends en inzichten.
In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India.
De Netflix-serie Adolescence is een enorme hit geworden. Ongebruikelijk voor een nieuwe titel zonder bekende Hollywoodsterren of grote marketingcampagne. Maar wie zijn de kijkers?