Bindinc.-gids TrosKompas reikt Oeuvre Award uit
15-12-2025Sinds 2025 wordt de TrosKompas gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Vast onderdeel is de jaarlijkse uitreiking van de TrosKompas Oeuvre Award. Dit jaar is de prijs toegekend aan BZN.
De kijker heeft meer keuze dan ooit en hoeft zich nooit meer te vervelen. Alles is meteen beschikbaar, op iedere plek en op elk moment van de dag. Maar hoe bereik je als producent, zender of streamer de kijker? Je moet ervoor zorgen dat jouw prachtige videocontent ook gevonden wordt.
“De content komt niet meer als vanzelf bij de kijker”, zegt Frank Mekkelholt, manager Data & Technology bij Bindinc. “Vroeger zette je de tv aan en dan was er altijd wel iets te zien. Tegenwoordig gaat de meeste videocontent in een catalogus en de kijker moet het dan maar zien te vinden.”
Dan is het belangrijk dat de achterkant op orde is, de metadata. “Als content niet goed beschreven is, als het niet alle informatie bevat, dan kan de consument het ook nooit vinden. Dan kan het algoritme de content ook niet aanbieden. Op basis van profielen stuurt deze de kijker naar bepaalde content. Als je de metadata niet op orde hebt, dan kijkt er niemand, ook al heb je hele mooie videocontent.” Bindinc. heeft onder andere Prime Video van Amazon, NLZIET en Talpa al geholpen om deze metadata op orde te krijgen.
Er staat veel videocontent in de catalogussen dat groeit in razend tempo door. De waarde van de content blijft ook langer behouden. Frank: “Voor sommige programma’s is de levensduur een half uur of een uur, omdat het bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd is. Daar kijk je drie weken later niet meer naar. Maar heel veel programma’s kun je drie jaar later nog wel zien. Mensen gaan steeds meer ontdekken en steeds meer kijken.”
Welke videocontent mag een streamer dan niet missen in de catalogus? Bindinc. helpt met relevante insights. “Dat doen we met de data die wij zelf hebben en die wij uit andere bronnen halen. Daarmee helpen wij bedrijven in de hele videoketen. Welke content moet in de catalogus? Welke content moet je kopen? Hoe waarderen mensen content? En voor welke doelgroep is het?” Bindinc. geeft data driven-antwoorden op belangrijke vragen uit de markt.
“Streamers weten veel van zichzelf, maar niets van elkaar. Er zijn veel on demand-partijen die elkaar aan het beconcurreren zijn. Er is in Nederland ruimte voor een onafhankelijke partij, en dat is Bindinc.” Frank vervolgt: “Samen kunnen wij een sterkere positie krijgen, ook richting de grote Amerikaanse partijen. Samen maken wij onze markt groter.”
Frank Mekkelholt, manager Data & Technology bij Bindinc., geïnterviewd door door Jeroen te Nuijl van Broadcast Magazine. Bekijk hierboven de hele BM Talk of neem contact op met Frank via frank.mekkelholt@bindinc.nl over hoe Bindinc. kan helpen bij het succesvoller maken van jouw videocontent.
Sinds 2025 wordt de TrosKompas gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Vast onderdeel is de jaarlijkse uitreiking van de TrosKompas Oeuvre Award. Dit jaar is de prijs toegekend aan BZN.
Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De populariteit van het Love Reality-genre heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan titels uit binnen- en buitenland. Bindinc. Video Insights onderzocht hoe de Nederlandse kijker deze datingprogramma’s bekijkt en waardeert.
Hoeveel wordt er in Nederland gratis meegekeken op het streamingabonnement van een ander? Bindinc. Video Insights onderzocht het meeliftgedrag en ontdekte opvallende verschillen tussen de streamingdiensten.