Yellowstone: strategische zet van Netflix?
11-06-2025Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.

De International Broadcasting Convention (IBC) is immens. Met bijna 1.400 grote en kleine mediabedrijven raak je als bezoeker al snel verloren in de grote hallen van de RAI. Bindinc. maakt daarom met een select gezelschap een tour langs de hoogtepunten van de IBC 2024. Focus is het gebied waar Bindinc. zelf ook actief in is: het snijvlak van videocontent, contentdiscovery en technologische ontwikkelingen.
Tijdens de stops bij onder andere AWS (Amazon Web Services), Adobe en NVIDIA wordt duidelijk dat AI dit jaar een hoofdrol speelt. De grote impact op onze industrie moet misschien nog komen, maar de tijd van haastig een labeltje plakken is echt voorbij. AI heeft een centrale plek verworven bij de productontwikkeling van de grote techbedrijven, wat op de IBC vooral zichtbaar is bij de productie en distributie van videocontent.
Deze drie trends worden duidelijk tijdens de tour:
AI is een vliegwiel dat de productiviteit vergroot. Indrukwekkend is de demonstratie bij AWS, een van de grootste cloudbedrijven ter wereld.
De systemen van Amazon analyseren videobeelden, met als resultaat gedetailleerde en diepe metadata. Deze gegevens gaan niet alleen over wat er te zien is in beeld en te horen op de soundtrack, maar bijvoorbeeld ook over wie er te zien is, hoe de sfeer is en wat er verteld wordt. Amazon weet zelfs in kaart te brengen welke producten er te zien zijn en welke kledingmerken mensen dragen, tot aan de schoenen aan toe.
Wanneer deze gedetailleerde gegevens worden gecombineerd met generatieve AI ontstaat een scala aan mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld:
Amazon is overigens niet de enige die de productiviteit verhoogd met AI. Adobe demonstreert ook een mooie toepassing. De maker van montagesoftware voegt de mogelijkheid toe om bestaande shots met 2 seconden te verlengen. De 48 additionele beelden worden door Firefly (het machine learning model van Adobe) gegeneerd op basis van de beelden die wél al geschoten zijn. De kijker merkt het verschil niet, maar de editor wordt zo wel uit de brand geholpen en het eindresultaat wordt beter.
Een van de problemen van generatieve AI is dat de resultaten niet te voorspellen zijn en kunnen ontsporen. Soms wordt de waarheid geweld aangedaan (generatieve AI kan gaan ‘hallucineren’) en vaak is het lastig om precies dat te genereren wat nodig is. Er worden daarom tools ontwikkeld om meer grip te krijgen op het proces en de uitkomsten voorspelbaar te maken.
Bij Adobe kunnen de generatieve AI-prompts (tekst naar video) bijvoorbeeld voorzien worden van extra kaders om grip te krijgen. Tijdens de montage kan de editor echte opnames opvoeren als uitgangspunt. Daarbij kunnen ook de camera (beweging én type lens) en de sfeer bepaald worden.
Centrale vraag bij deze ontwikkelingen is natuurlijk: vervangt generatieve AI de mens? Niet als het aan NVIDA ligt, een van de grootste aanjagers van de stormachtige ontwikkelingen. Een woordvoerder: “Creativiteit is de ziel van de mensheid en AI is een van de tools om de creativiteit te versterken.” Deze visie deelt Adobe. “AI genereert, maar je hebt een mens met een creatief brein nodig om er echt iets van te maken.”
En verder interessant tijdens de ‘IBC Expert Tour 2024’ van Bindinc.:
De ‘IBC Expert Tour 2024’ van Bindinc. stond onder leiding van mediakenner George Freriks en is mede georganiseerd door Broadcast Magazine.
Mocht je nog vragen hebben, bijvoorbeeld over de tour of de hier besproken ontwikkelingen, kun je altijd terecht bij branco.scherer@bindinc.nl, manager New Business bij Bindinc.
Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.
Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.
De markt voor streaming video is volop in beweging. Tijdens het live-event ‘Trends in kijkgedrag en de veranderende consument’ van Bindinc. deelden Branco Scherer van Bindinc. Video Insights en Rutger Tuit van Google opmerkelijke cijfers, trends en inzichten.
In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India.