Yellowstone: strategische zet van Netflix?
11-06-2025Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.

Met zeven noteringen in de top 10 van SVOD-titels met het grootste kijkaandeel was Netflix oppermachtig in februari. In alle gevallen ging het om series, die overwegend exclusief voor Netflix zijn gemaakt. We zoomen in op de series The Night Agent en Knokke Off.
Het eerste seizoen van de Amerikaanse actieserie The Night Agent is erg goed bekeken in 2023. Het was dus te verwachten dat het tweede seizoen, dat op 23 januari 2025 op Netflix verscheen, ook hoge ogen zou gooien. Uit de Bindinc. VOD Insights data blijkt dat dit nieuwe seizoen in februari een van de titels was met het grootste kijkaandeel, gemeten over alle SVOD-platforms.
Maar Bindinc. VOD Insights meet meer dan alleen het kijkaandeel. Andere indicatoren laten zien dat ook de waardering voor het tweede seizoen van The Night Agent hoger was dan gemiddeld bij scripted series. Daarnaast werd de serie bovengemiddeld vaak aanbevolen (hoge NPS) én aandachtiger bekeken (hoge Attentive Reach) dan gemiddeld.
Waar vrouwelijke kijkers gewoonlijk in de meerderheid zijn bij scripted series, bestond het publiek van The Night Agent voor iets meer dan de helft uit mannen, wat past bij een titel uit het actiegenre. De grootste leeftijdsgroep is die tussen de 55 en 64 jaar, gevolgd door 45-54 jaar. De serie doet het dus goed bij mannelijke kijkers van middelbare en hogere leeftijd.
De spannende dramaserie Knokke Off laat een heel ander beeld zien. Deze titel is een coproductie van Netflix en de Vlaamse publieke omroep VRT. Het tweede seizoen verscheen op 31 januari 2025 op Netflix in wereldwijde release, maar was eerder al op de Vlaamse streamingdienst VRT MAX te zien.
In het kijkersprofiel voor Knokke Off op Netflix valt op dat de titel vergeleken met de gemiddelde scripted serie veel meer vrouwelijke kijkers trekt. Ook is de kijker van Knokke Off opvallend jong. De serie scoorde het best in de leeftijdsgroep 16-24 jaar, direct gevolgd door de groep 25-34 jaar. Het kijkersprofiel is daarmee duidelijk vrouwelijker en jonger dan gemiddeld.
Een laatste punt dat eruit springt bij Knokke Off is de bovengemiddelde populariteit bij kijkers in het zuiden van het land.
Wil je weten hoe een titel op de streamingplatforms presteert? Neem dan contact op met branco.scherer@bindinc.nl.
Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.
Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.
De markt voor streaming video is volop in beweging. Tijdens het live-event ‘Trends in kijkgedrag en de veranderende consument’ van Bindinc. deelden Branco Scherer van Bindinc. Video Insights en Rutger Tuit van Google opmerkelijke cijfers, trends en inzichten.
In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India.