Yellowstone: strategische zet van Netflix?
11-06-2025Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.

Naar aanleiding van het twintigjarig bestaan van YouTube liet CEO Neal Mohan onlangs weten dat in de Verenigde Staten op dit moment niet het mobieltje, maar de televisie het belangrijkste apparaat is voor het streamingplatform. Inmiddels wordt er per dag meer dan een miljard uur aan YouTube-video’s bekeken.
De grote creators van YouTube zijn regelrechte sterren, vooral bij de generaties Gen Z en de Millennials. Dat zien de bekende SVOD-platforms ook, die ze steeds vaker inhuren om op die manier jongere kijkersgroepen aan zich te binden.
Zo is Jimmy Donaldson, beter bekend als YouTube-superster MrBeast, sinds december te zien als presentator van Beast Games op Prime Video. De spelshow is een variatie op zijn YouTube-serie, waarin duizend spelers strijden om een prijzenpot van 5 miljoen dollar.
In januari en februari zag Bindinc. VOD Insights dat Beast Games in Nederland goed is bekeken door mannen en kijkers met een bovengemiddeld inkomen. De serie scoorde verder bovengemiddeld bij kijkers onder de 24 jaar, maar dat was te verwachten gezien de achtergrond van MrBeast. Tegelijkertijd was de serie ook, en dat is bijzonder, populair bij kijkers tussen de 45 en 64 jaar. Wie had dat gedacht?
In een van de volgende analyses zullen we inzoomen op de kijkersgroepen van Nederlandse YouTube-sterren die ook werken voor SVOD-platforms, zoals bijvoorbeeld De Bankzitters.
Wil je meer weten over Bindinc. VOD Insights of hoe een titel op de streamingplatforms presteert? Neem dan contact op met branco.scherer@bindinc.nl.
Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.
Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.
De markt voor streaming video is volop in beweging. Tijdens het live-event ‘Trends in kijkgedrag en de veranderende consument’ van Bindinc. deelden Branco Scherer van Bindinc. Video Insights en Rutger Tuit van Google opmerkelijke cijfers, trends en inzichten.
In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India.