Wie keek naar The White Lotus?

Een van de meest besproken SVOD-titels in maart was The White Lotus. Het derde seizoen van de zwarte comedyserie van HBO Max was sensationeel, controversieel en trok heel veel kijkers. Wie deze kijkers waren blijkt uit het onderzoek van Bindinc. VOD Insights.

De fans van de Amerikaanse serie The White Lotus hebben lang moeten wachten op het derde seizoen, dat grotendeels in de loop van maart op HBO Max verscheen. HBO Max voegde elke week een nieuwe aflevering van The White Lotus aan de catalogus toe, waardoor er ook wekelijks veel buzz was rond de titel in de (social) media.

Sinds in 2022 het vorige seizoen van The White Lotus te zien, was heeft HBO Max een behoorlijke transformatie ondergaan. Medio 2024 werden de content en abonnees samengevoegd met die van discovery+. Bindinc. VOD Insights. Onderzocht hoe het nieuwe seizoen van The White Lotus werd ontvangen door de HBO Max-kijker en of er ten opzichte van het vorige seizoen een verschuiving in het kijkersprofiel zichtbaar is.

Hoge NPS

De cijfers van Bindinc. VOD Insights laten zien dat de waardering voor het derde seizoen van The White Lotus hoger was dan bij het voorgaande seizoen, en ook hoger dan de gemiddelde waardering over alle HBO Max-titels. Indicatoren als Coviewing (met hoeveel mensen werd gekeken), Attentive Reach (hoe aandachtig werd er gekeken) en het gemiddelde aantal gekeken afleveringen vertonen vrijwel geen verschil tussen de twee seizoenen. De NPS (Net Promoter Score) laat wel een heel ander beeld zien. Deze indicator geeft aan in welke mate een titel wordt aangeraden aan anderen, en hiermee scoort het derde seizoen van The White Lotus veel hoger dan het vorige, en ook aanzienlijk hoger dan de gemiddelde HBO Max-titel.

Hoogopgeleide vrouwen

Bij het nieuwe seizoen van The White Lotus vormden vrouwen 70 procent van de kijkers, een paar procent meer dan bij seizoen 2 en duidelijk meer dan bij het HBO Max-gemiddelde. De fusie met discovery+ heeft niet geleid tot een meer mannelijk profiel bij de kijkers van The White Lotus. Beide seizoenen trekken kijkers met een hoog opleidingsniveau en een bovenmodaal inkomen. De sterkste groei zit in de leeftijdsgroepen 35-44 en 45-54 jaar. Deze groepen vormden bij het vorige seizoen samen 25 procent van de kijkers, en nu 46 procent. Bijna 40 procent van de kijkers woont in de drie grootste steden, aanzienlijk meer dan gemiddeld en een duidelijke stijging ten opzichte van seizoen 2 (31 procent).

Om deze inzichten verder te verdiepen, kunnen we ze koppelen aan het Mentality-model van Motivaction. Deze analyse toont aan dat ongeveer de helft van de kijkers behoort tot de zogenaamde Kosmopolieten; kritische wereldburgers met grote ambities, een internationale oriëntatie en een consumptiegerichte leefstijl.

Meer weten?

Met cijfers en inzichten als deze helpt Bindinc. VOD Insights adverteerders en reclamebureaus om te bepalen bij welke VOD-aanbieders en titels hun doelgroep te vinden is. Meer weten over wat er allemaal mogelijk is? Mail naar info@bindinc.nl