Van Bindinc. tot Bangalore: AI-first in media

In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India – een opkomende digitale grootmacht waar AI-toepassingen in hoog tempo worden ontwikkeld.
AI-oplossingen voor media

“Wat me direct opvalt in India is hoe vanzelfsprekend AI daar is geïntegreerd in bedrijfsprocessen,” vertelt Frank. “Dat sluit naadloos aan bij onze eigen AI-filosofie.” Al geruime tijd ontwikkelen we bij Bindinc. innovatieve AI-oplossingen waarmee we mediabedrijven helpen de kosten te verlagen en effectiviteit te verhogen. Frank: “We hebben bijvoorbeeld de Bindinc. Video Content Scanner ontwikkeld: een systeem dat videocontent minutieus analyseert en voorziet van aanvullende informatie. Dit gaat veel verder dan de traditionele gegevens zoals synopsis en genres. Onze technologie herkent verhaalelementen, emoties en filmische kenmerken als sfeer. Deze diepgaande analyses van de videocontent combineren wij met unieke inzichten over de Nederlandse kijker en het kijkgedrag. Deze aanpak stelt Bindinc. in staat om mediabedrijven te adviseren over doelgroep- en contentstrategieën, aanbevelingsalgoritmes te verbeteren, en bedrijfsprocessen effectiever te maken.”

AI-first: de Indiase bevestiging

In India ziet Frank hoe grote techbedrijven AI omarmen en denken vanuit een ‘AI-first’ mentaliteit. IT-gigant Infosys (300.000 medewerkers) heeft AI bijvoorbeeld volledig geïntegreerd in hun dienstverlening, waarbij 85% van het personeel dagelijks AI-tools gebruikt. Ook Pocket FM, een grote speler op het gebied van audio met maar liefst 200 miljoen luisteraars in twintig landen, zet AI in voor contentcreatie, vertalingen en zelfs voor het voorspellen van nieuwe hits.

Frank: “Wat opvalt is dat deze bedrijven één ding gemeen hebben: AI staat voorop bij alles wat ze doen. Deze mentaliteit is niet alleen inspirerend voor ons, maar van essentieel belang voor de hele Nederlandse mediasector.”

Partnerships

Net als onze Indiase tegenhangers geloven wij dat AI volop kansen biedt voor de Nederlandse media. “AI kan de sector helpen kosten te besparen, de vindbaarheid en doorzoekbaarheid van content te verbeteren en een gepersonaliseerde kijkervaring te creëren,” aldus Frank.

“Wij dagen de Nederlandse mediasector uit om AI te omarmen als aanjager voor innovatie en groei. Met onze kennis, capaciteit en technische tools staan we klaar om samen met partners innovatieve toepassingen te ontwikkelen. De beste resultaten ontstaan wanneer we samen de uitdagingen aangaan. Ik nodig dan ook iedereen uit om samen met Bindinc. te ontdekken hoe AI kan helpen bij het sneller realiseren van de bedrijfsdoelstellingen.”

Frank Mekkelholt is Manager Data & Technology bij Bindinc. Hij gaat graag in gesprek over de uitdagingen van jouw mediabedrijf en hoe technologie, AI en inzichten uit data helpen het realiseren van je doelstellingen. Frank bereik je direct via frank.mekkelholt@bindinc.nl