Best gewaardeerde titels van 7 grootste streamingplatforms

Met het najaar in aantocht zijn we in onze Bindinc. Video Insights gedoken voor een terugblik op de eerste helft van 2025. Welke streamingtitels wisten kijkers het meest te waarderen? Van zeven grote platformen tonen we hier de best gewaardeerde titel. En we laten zien hoe het zit met de verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke kijkers.
Best gewaardeerd

Op nummer 1 staat Wie is de Mol? – België. Met een waardering van een 9 scoort het programma hoger dan de Nederlandse variant (8,4). Het heeft een relatief jonge doelgroep (25-44) vergeleken met het marktgemiddelde en het gemiddelde op NPO Start / Plus. Ook kijken er iets meer vrouwen dan mannen.

The Handmaid’s Tale volgt vlak erna en heeft overwegend vrouwelijke kijkers. Maar liefst 78% is vrouw, tegenover 22% man. Daarmee spreekt de serie een bovengemiddeld aantal vrouwen aan voor het platform. Hetzelfde zien we bij de dramaserie 9-1-1, over het leven van hulpverleners in Los Angeles. 71% van de kijkers is vrouw, 29% is man.

Bron: Bindinc. Video Insights, H1’25, n=25.3k
Opvallend

Day Of The Jackal wordt relatief veel bekeken door oudere mannen, de voornaamste kijkersgroep van SkyShowtime. Maar de serie trekt ook kijkers uit de jongere leeftijdsgroep van 25-34 (16%). Hoewel dat percentage lager is dan het marktgemiddelde, is het voor SkyShowtime juist bovengemiddeld.

De horrorserie From is een verrassende titel in de lijst. De serie komt uit 2022 maar kende begin dit jaar een piek in de populariteit. Er zijn meer mannelijke (58%) dan vrouwelijke kijkers (42%) en de serie trekt zowel jonge kijkers, als oudere leeftijdsgroepen. The Last Of Us heeft ongeveer dezelfde kijkersgroepen als From. 59% is man, tegenover 41% vrouwelijke kijkers. Opvallend detail: in de jongste leeftijdsgroep (16-24) kijken juist meer vrouwen dan mannen.

Uitgelicht: Chicago Fire

De dramaserie Chicago Fire, gestart in 2012, is inmiddels aan het 14de seizoen bezig. Daarmee is het veruit de langstlopende serie in deze lijst. De titel trekt meer vrouwen (52%) dan mannen (48%). Dat is opvallend voor het platform Prime Video, dat een overwegend mannelijke kijkersgroep heeft. En hoewel het om een langlopende serie gaat, veroudert de kijkersgroep niet. De serie trekt ook een jongere kijkersgroep en blijft daarmee relevant voor een breed publiek.

Wat ook opvalt is dat de co-viewing bijmannen enorm hoog is (1.82), terwijl vrouwen deze serie vaker alleen kijken. Wellicht kijken veel mannen mee met een vrouwelijke huisgenoot of partner?

Meer inzichten?

Bindinc. Video Insights heeft voor iedere streamer in Nederland unieke data en inzichten. Wil je ook weten welke doelgroep je nog niet bereikt en wat ze kijken? Neem dan contact met ons op via branco.scherer@bindinc.nl, of meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.