Drie trends op de IBC 2025: wordt AI nu een beetje volwassen?

Artificiële Intelligentie gaat niet meer weg, maar de vraag is: welke rol neemt de technologie op zich? Op de IBC waren dit jaar drie belangrijke trends zichtbaar.
Hoogtepunten van de beurs

Op de jaarlijkse International Broadcast Convention (IBC) in Amsterdam krijg je een idee van de laatste ontwikkelingen en trends in de media-industrie. Dat wil zeggen: als je de juiste mensen spreekt en bij de juiste stands gaat kijken. Anders verdwaal je al snel tussen de meer dan 1.350 aanwezige bedrijven die in de gigantische hallen van de RAI staan.

Daarom organiseerde Bindinc. ook dit jaar een samenvattende tour langs de hoogtepunten van de beurs. Onder leiding van mediakenner George Freriks kregen de deelnemers in korte tijd een gerichte indruk van de ontwikkelingen in onze industrie. De tours waren gericht op het gebied waarin Bindinc. zelf ook actief is: het snijvlak van contentdiscovery, data en video, en het effectief toepassen van de nieuwste AI-tools.

Bij de stands van NVIDIA, Adobe, Brightcove, Deepdub en andere partijen werden een paar interessante trends duidelijk. Na de ontwikkelingen van 2024 lijkt AI nu de eerste stappen te zetten richting (jong) volwassenheid. Dit zijn drie interessante topics om in de gaten te houden het komende jaar.

1. AI wordt commercieel veilig

Het kan niemand zijn ontgaan: de meeste AI-bedrijven baseren hun groei op cowboygedrag. De modellen worden getraind op zo’n beetje alle content die de wereld ooit geproduceerd heeft. In veel gevallen gebeurt dat ongevraagd, zonder dat er afspraken over zijn gemaakt. Auteurs, fotografen, grote studio’s en alle andere rechthebbenden hebben er een duidelijke mening over: dat is gewoon diefstal. Er wordt over diverse miljardenclaims gestreden, maar het duurt nog wel even voordat al deze zaken geregeld zijn.

Ondertussen willen mediabedrijven wel hun processen versnellen met AI-tools, zonder dat ze enig risico lopen. Adobe springt in dat gat door de eigen AI-modellen te trainen op veilige content. Niet alleen is deze trainingscontent geschikt voor bedrijven, de onderliggende rechten zijn ook goed geregeld. Dat maakt tools van Adobe (zoals Firefly, maar ook allerlei features in de andere software) commercieel veilig. Mediabedrijven hoeven zich geen zorgen te maken over morele of juridische consequenties, bijvoorbeeld wanneer ze generatieve AI gebruiken.

Ditzelfde idee ligt ook ten grondslag aan de technologie van Deepdub, dat dialogen omzet naar meer dan honderd talen. De intonatie, het accent en het karakter van de stemmen blijven hierbij behouden. Deze technologie is ontwikkeld op basis van een grote database met echte stemmen, waarvan alle trainingsrechten goed geregeld zijn. Het is een van de redenen waarom ze onder meer grote Hollywood-studio’s en streamers tot hun klanten mogen rekenen.

2. Is het echt of fake?

De ontwikkelingen op het gebied van generatieve audio en video gaan razendsnel. In de toekomst kunnen we met het blote oog fake niet meer van echt onderscheiden. Daar komt de eerder ontwikkelde open standaard van C2PA om de hoek kijken, bedacht door een coalitie van media- en techbedrijven. Met als doel om desinformatie en fraude tegen te gaan door in de content zelf gegevens te versleutelen (een soort digitaal paspoort). Daarmee is de authenticiteit te achterhalen doordat de herkomst en de bewerkingen worden vastgelegd. Dit vastleggen begint al bij de start van het productieproces. Zo toonde Sony op de IBC hun eerste ‘authenticity-ready’ camera (de PXW-Z300), de eerste camcorder die C2PA-authenticiteit in videobestanden insluit. Daarmee kunnen bijvoorbeeld journalisten aantonen waar en wanneer het beeld geschoten is.

En Adobe zet nu echt de schouders onder ‘Content Credentials’, ook gebaseerd op de C2PA-standaard. De ‘CR-pin’ is het zichtbare label dat bij content laat zien dat er herkomst-metadata aanwezig zijn. Daarmee kan de echtheid worden vastgesteld door de maker, de gebruikte tools én de bewerkingen na te gaan.

Een ander voorbeeld van de strijd tegen desinformatie kwam van de EBU, de overkoepelende Europese organisatie van publieke omroepen. Chatbot Neo benut de journalistieke content van meer dan 70 partners als informatiebron. Per dag zijn dat drieduizend verhalen, in alle mogelijke Europese talen, die geen enkele journalist allemaal kan doorzoeken of bijhouden. Neo is daarvoor een handige oplossing: als je een vraag stelt, krijg je een relevant antwoord, plus linkjes naar de oorspronkelijke artikelen. Snel en betrouwbaar dus, en niet alleen interessant voor journalisten. De Zweedse radio heeft Neo bijvoorbeeld ingebouwd op haar website en opengesteld voor het publiek.

3. Zelfstandige robots: AI-agents

In de media-industrie doen AI-agents ook hun intrede. Dit zijn geavanceerde systemen die zelfstandig beslissingen nemen en zelfstandig acties uitvoeren. Het zijn als het ware robots, maar dan in softwarevorm. Een mooie toepassing werd getoond door het Franse bedrijf Witbe. De AI-agents testen de werking van de consumentensoftware van telecomproviders. Die draait op allerlei hardware, van tv’s en telefoons tot aan spelcomputers.

De agents gedragen zich als consumenten en controleren permanent of alles goed werkt. Ze klikken op buttons, gaan door menu’s en ‘kijken’ video. Start de stream? Wordt de advertentie uitgeleverd? Werkt de ondertiteling?

Op deze manier wordt de hele customer experience permanent in de gaten gehouden. Bij een probleem stuurt de agent automatisch een video naar het verantwoordelijke team. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook sneller – het permanent controleren van alle software op alle apparaten is erg complex. Dankzij deze agents hebben klanten een betere ervaring, omdat problemen sneller opgespoord worden.

Volgend jaar zullen we zien hoe het met de opkomst van AI-agents gaat. Hoeveel taken gaan ze van ons overnemen en in welke mate kunnen – en willen – we ze vertrouwen?

5x ook interessant

Grenzen vallen weg dankzij realtime vertaling
Het vertalen van audio in bijna realtime heeft een vlucht genomen. Zonder al te grote vertraging kan nieuws, sport of een ander actueel programma live in een ander land bekeken worden. Deepdub toonde een mooi voorbeeld van zeer geloofwaardig commentaar in diverse talen bij een voetbalwedstrijd van het Duitse team. Bij NVIDIA was te zien dat deze vertalingen ook automatisch lipsync gemaakt kunnen worden met hun Audio2Face oplossing. Al waren er tijdens demo wel nog wat kleine artefacten te bij de mond van de presentatrice te zien (maar dat is slechts een kwestie van tijd, aldus NVIDIA zelf).

Generatieve AI sterk, maar begrensd
AI wordt veel ingezet bij het versnellen van processen, maar generatieve video wordt nog spaarzaam gebruikt. Spectaculaire filmpjes zijn snel te maken, maar controle over de uitkomst is in veel gevallen nog te beperkt voor een consistent eindresultaat. Daarom kun je bij Adobe tijdens de montage shots slechts beperkt verlengen (tot 2 seconden voor video, tot 10 seconden voor audio). Daarna wordt de uitkomst van het proces te onzeker om echt bruikbaar te zijn. Een andere mooie, maar ook begrensde toepassing: voorwerpen en handelingen in bestaande opnames naadloos veranderen.

Lineaire tv wordt persoonlijk
Traditionele televisie wordt bekeken door grote groepen kijkers, maar er lijkt ook ruimte te ontstaan voor een nieuwe vorm. Bij het Amerikaanse Harmonic maken ze grote stappen op het gebied van gepersonaliseerde commercials. Tegelijkertijd werken ze aan tv-kanalen die helemaal gepersonaliseerd zijn. Deze ‘zenders’ hebben de vorm van traditionele televisie, maar worden samengesteld voor individuele kijkers.

Gepersonaliseerde samenvattingen
Dankzij AI staan traditionele tv-zenders niet als enige op de nominatie om gepersonaliseerd te worden. Op meerdere plekken wordt gewerkt aan geautomatiseerde samenvattingen, toegesneden op individuele wensen van de kijker.

Hoe bereik je Gen Z?
Een van de rode draadjes op de beurs ging over Gen Z. Een belangrijke doelgroep, opgegroeid met korte video’s in een staand formaat. De vraag is alleen hoe je deze jonge consumenten bereikt en vooral: hoe boor je met je bestaande content nieuwe inkomstenbronnen aan? Het Amerikaanse Brightcove (maar is zeker niet de enige partij) heeft een oplossing waarbij automatisch korte clipjes worden gegenereerd uit longform content. Deze ‘AI Content Multiplier’ doet dat natuurlijk ook in staande vorm, bijvoorbeeld voor distributie op TikTok. Je kunt je voorstellen dat dit soort systemen ook nieuwe clips, nieuwe kijkers en nieuwe inkomsten genereren op basis van een uitgebreide back catalogue.

Tour 2026

De ‘IBC Expert Tour 2025’ van Bindinc. stond onder leiding van mediakenner George Freriks. Deelnemers werken onder andere bij RTL/Videoland, Netflix, NPO, KRO-NCRV, BNN-VARA, BBC Studios, Google/YouTube, 3Rivers en het Ministerie van OCW. Wil je de tour van 2026 niet missen? Geef je dan nu al op bij branco.scherer@bindinc.nl, manager New Business bij Bindinc. of meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.