5x ook interessant
Grenzen vallen weg dankzij realtime vertaling
Het vertalen van audio in bijna realtime heeft een vlucht genomen. Zonder al te grote vertraging kan nieuws, sport of een ander actueel programma live in een ander land bekeken worden. Deepdub toonde een mooi voorbeeld van zeer geloofwaardig commentaar in diverse talen bij een voetbalwedstrijd van het Duitse team. Bij NVIDIA was te zien dat deze vertalingen ook automatisch lipsync gemaakt kunnen worden met hun Audio2Face oplossing. Al waren er tijdens demo wel nog wat kleine artefacten te bij de mond van de presentatrice te zien (maar dat is slechts een kwestie van tijd, aldus NVIDIA zelf).
Generatieve AI sterk, maar begrensd
AI wordt veel ingezet bij het versnellen van processen, maar generatieve video wordt nog spaarzaam gebruikt. Spectaculaire filmpjes zijn snel te maken, maar controle over de uitkomst is in veel gevallen nog te beperkt voor een consistent eindresultaat. Daarom kun je bij Adobe tijdens de montage shots slechts beperkt verlengen (tot 2 seconden voor video, tot 10 seconden voor audio). Daarna wordt de uitkomst van het proces te onzeker om echt bruikbaar te zijn. Een andere mooie, maar ook begrensde toepassing: voorwerpen en handelingen in bestaande opnames naadloos veranderen.
Lineaire tv wordt persoonlijk
Traditionele televisie wordt bekeken door grote groepen kijkers, maar er lijkt ook ruimte te ontstaan voor een nieuwe vorm. Bij het Amerikaanse Harmonic maken ze grote stappen op het gebied van gepersonaliseerde commercials. Tegelijkertijd werken ze aan tv-kanalen die helemaal gepersonaliseerd zijn. Deze ‘zenders’ hebben de vorm van traditionele televisie, maar worden samengesteld voor individuele kijkers.
Gepersonaliseerde samenvattingen
Dankzij AI staan traditionele tv-zenders niet als enige op de nominatie om gepersonaliseerd te worden. Op meerdere plekken wordt gewerkt aan geautomatiseerde samenvattingen, toegesneden op individuele wensen van de kijker.
Hoe bereik je Gen Z?
Een van de rode draadjes op de beurs ging over Gen Z. Een belangrijke doelgroep, opgegroeid met korte video’s in een staand formaat. De vraag is alleen hoe je deze jonge consumenten bereikt en vooral: hoe boor je met je bestaande content nieuwe inkomstenbronnen aan? Het Amerikaanse Brightcove (maar is zeker niet de enige partij) heeft een oplossing waarbij automatisch korte clipjes worden gegenereerd uit longform content. Deze ‘AI Content Multiplier’ doet dat natuurlijk ook in staande vorm, bijvoorbeeld voor distributie op TikTok. Je kunt je voorstellen dat dit soort systemen ook nieuwe clips, nieuwe kijkers en nieuwe inkomsten genereren op basis van een uitgebreide back catalogue.