Long tail bewijst: we kijken allemaal hetzelfde

Uit de zee van beschikbare Video On Demand-titels blijkt de kijker vooral een beperkt aantal populaire programma’s, series en films te kiezen. Bindinc. VOD Insights bracht in kaart hoe belangrijk die populaire titels zijn in het VOD-landschap.
Klein percentage is populair

De opmars van streamingdiensten kwam met de belofte dat kijkers op elk gewenst moment precies kunnen zien wat ze willen, met een zee aan content om uit te kiezen. Toch blijkt op maandagochtend bij het koffieapparaat op het werk dat iedereen in het weekend dezelfde series en programma’s heeft gekeken. De verklaring zien we in de bekende ‘long tail’ grafiek: een klein percentage van de VOD-titels is enorm populair, terwijl het overgrote deel van het aanbod nauwelijks wordt bekeken.

Scheve verdeling

Bindinc. VOD Insights maakte een analyse van dit verschijnsel. Door alle beschikbare titels op de belangrijkste VOD-diensten in Nederland te sorteren op het aantal views over alle unieke kijkprofielen (n=140.000) van VOD Insights ontstaat er een duidelijk beeld van de long tail.

De grafiek laat zien hoe extreem de verdeling is.

  • 50% van de views gaat naar slechts één procent van het aanbod beschikbare titels
  • 76% van de views gaat naar slechts vijf procent van het aanbod beschikbare titels
  • 90% van de views gaat naar slechts veertien procent van het aanbod beschikbare titels

Dankzij video on demand hoeven kijkers niet meer op een vast tijdstip voor het scherm te zitten om hun favoriete programma’s, series en films te kijken. Uit de cijfers van Bindinc. VOD Insights blijkt echter dat ze nog steeds voornamelijk kijken naar slechts een heel klein deel van het totaalaanbod. In de praktijk zien kijkers dus nog steeds grofweg allemaal hetzelfde.

Meer weten?

Een gedetailleerde analyse van de long tail laat zien welke titels tot de bovenste één procent horen. De cijfers in deze analyse gelden voor de VOD-markt als geheel, maar tussen de streamingdiensten onderling ziet Bindinc. Video Insights duidelijke verschillen. Benieuwd welke streamingdiensten en titels views opleveren in je doelgroep? Neem dan contact op met Branco Scherer branco.scherer@bindinc.nl, manager New Business bij Bindinc.