Bindinc.-gids TrosKompas reikt Oeuvre Award uit
15-12-2025Sinds 2025 wordt de TrosKompas gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Vast onderdeel is de jaarlijkse uitreiking van de TrosKompas Oeuvre Award. Dit jaar is de prijs toegekend aan BZN.
Wednesday is de populairste Engelstalige serie en Squid Game de populairste internationale serie op Netflix. Bij beide series was de teneur van de reacties van kijkers en recensenten dat het eerste seizoen beter was dan het tweede.
Bindinc. Video Insights wilde weten of die mening terug te vinden is in de cijfers van het permanente onderzoek naar het kijkgedrag van Nederland. Daarvoor zijn Wednesday en Squid Game twee interessante casussen.
Het eerste seizoen van Wednesday trok een opmerkelijk jong en vrouwelijk publiek. Netflix mikte met de serie op fans van producent Tim Burton en zijn typische mix van horror, humor en uitgekiende vormgeving. Titelrolspeler Jenna Ortega is zeer populair bij jonge kijkers en scoorde een virale hit op social media met een dansje uit de serie. Het bleek een schot in de roos van een heel specifieke doelgroep, dat heel wat Netflix-records deed sneuvelen.
De cijfers van Bindinc. Video Insights laten voor Wednesday tijdens het tweede seizoen een opvallende verandering zien in de opbouw van het publiek. Er zijn duidelijk meer mannen gaan kijken en er is een flinke verschuiving in leeftijdsopbouw. Het aandeel van kijkers tussen de 16 en 44 jaar nam af, het aandeel 45-64 nam toe.

Het profiel van de Wednesday-kijker is bij seizoen 2 meer mainstream geworden. In de indicatoren komt dat naar voren in een stijging in populariteit en hogere Co-Viewing (er wordt meer samen gekeken). Een lagere waardering ligt dan in de verwachting, omdat de serie niet iedereen in de veranderde kijkersgroep zal aanspreken. Opvallend is dat deze lagere waardering bij Wednesday inderdaad wordt gemeten, maar enorm meevalt. Ook seizoen 2 scoort in de waardering namelijk weer ver boven het Netflix-gemiddelde.
Bij Squid Game was het eerste seizoen bepaald geen voor de hand liggende keuze voor de gemiddelde Netflix-kijker. De Zuid-Koreaanse taal is voor velen een barrière om te gaan kijken en de serie ging in première zonder grote reclame- of publiciteitsprogramma. Ook het bizarre en bij vlagen gewelddadige verhaal maakt Squid Game op het eerste oog een serie voor een beperkte doelgroep. Verrassend werd het toch een grote hit, over de hele wereld, maar ook in Nederland.
In het eerste seizoen scoorde de serie vooral bij mannen en kijkers onder de 34 jaar. ‘Randstedelijke Kijkers’ zijn oververtegenwoordigd. Zowel de waardering als NPS (Net Promoter Score, een indicator van hoe vaak een film wordt aanbevolen) lagen flink boven het Netflix-gemiddelde.

Het tweede en derde seizoen van Squid Game tonen een duidelijke verschuiving naar een bredere kijkersgroep, met een sterke groei in de groep van 35 tot 44-jarigen. Opvallend is de toegenomen belangstelling in het zuiden van het land. Verder tonen de cijfers een duidelijk lagere waardering van het tweede seizoen. In seizoen 3 krabbelde de waardering weer terug, maar bleef wel op het gemiddelde Netflix-niveau.

Mats: “Uit deze analyse blijkt dat het tweede seizoen van een serie niet altijd minder wordt gewaardeerd dan het eerste. De werkelijkheid is complexer, waarbij opvalt dat de kijkersgroep geen vaststaand gegeven is, maar van samenstelling verandert. Series die een hit worden binnen een specifieke groep worden door hun succes meer mainstream, waardoor het vervolgseizoen vaak een breder publiek aantrekt.”
Meer weten over de precieze details? Neem contact op met Mats via mats.dirkzwager@bindinc.nl
Sinds 2025 wordt de TrosKompas gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Vast onderdeel is de jaarlijkse uitreiking van de TrosKompas Oeuvre Award. Dit jaar is de prijs toegekend aan BZN.
Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De populariteit van het Love Reality-genre heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan titels uit binnen- en buitenland. Bindinc. Video Insights onderzocht hoe de Nederlandse kijker deze datingprogramma’s bekijkt en waardeert.
Hoeveel wordt er in Nederland gratis meegekeken op het streamingabonnement van een ander? Bindinc. Video Insights onderzocht het meeliftgedrag en ontdekte opvallende verschillen tussen de streamingdiensten.