Onderzoek: Zo vinden kijkers de weg in de contentjungle
27-11-2025Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
Voor de SVOD-kijker is Videoland al jarenlang de plek voor populaire Nederlandse realityseries. De laatste periode scoorde de streamingdienst van RTL bijvoorbeeld met Echte Gooische Moeders, The Real Housewives van het Zuiden en Het Jachtseizoen: Most Wanted.
Het internationale streamingplatform Prime Video waagt zich de laatste tijd ook op dit terrein. Series als Good Luck Guys, Know Where to Hide: Wie Niet Weg Is en Hakken over de Sloot hadden op Videoland niet misstaan, maar zijn exclusief te zien op de streamingdienst van Amazon. Met Beauty and the Geek Nederland kwam daar in november nog een veelbesproken titel bij.
Werpt de Nederlandse realitystrategie van Prime Video vruchten af? Bindinc. Video Insights onderzocht de overlap tussen Videoland en Prime Video aan de hand van haar eigen data. Deze data zijn afkomstig uit doorlopend onderzoek onder een representatief panel van 4.000 respondenten per maand, die gevraagd worden naar hun kijkgedrag op de streamingdiensten. Voor deze analyse is data gebruikt uit de periode jan. 2024 – okt. 2025 en omvat circa 92.000 respondenten.
Uit de cijfers van Bindinc. Video Insights blijkt dat het percentage mensen dat zowel naar Videoland kijkt als naar Prime Video jaar op jaar een duidelijke stijging vertoont.
Interessant is dat Videoland kijkers het vaakst via Netflix naar andere content kijken. De dienst die daarna het beste bekeken wordt is Prime Video. Daarmee heeft de streamingsdienst van Amazon de plek veroverd die voorheen door Disney+ werd ingenomen.
De groeiende belangstelling voor Prime Video onder Videoland-kijkers wordt ook weerspiegeld in de onderzoeksdata. Duidelijk is echter wel dat het kijkaandeel van de realitytitels op Prime Video vooralsnog achterblijft bij die van Videoland, net zoals de waardering en de NPS (Net Promoter Score: raad je een serie aan aan anderen?).
Kijkers van reality series op Videoland weten dus in toenemende mate de reality series van Prime Video te vinden. Aangezien dit genre met name populair is bij vrouwen, zou dit voor het (overwegend mannelijke) Prime Video kunnen betekenen dat ze meer vrouwelijke kijkers aan zich weten te binden.
De verzamelde data laten ook zien dat jonge kijkers de realitytitels op Prime Video hebben gevonden. In de leeftijdsgroep 16 tot en met 34 jaar scoort reality aanzienlijk beter dan het platformgemiddelde.

“Uit onze data blijkt dat Prime Video de liefhebbers van het realitygenre in beweging heeft gekregen”, zegt Mats Dirkzwager. “Dat is knap, maar ondanks die verschuiving is Videoland nog steeds de marktleider in dit segment. We zullen op de voet volgen hoe beide streamingplatformen in de toekomst op elkaar reageren. Daarbij kijken we ook naar de gevolgen voor de kijkprofielen, het kijkaandeel en de waardering van de titels.”
Het onderzoek naar de realityconcurrentie tussen Videoland en Prime Video is gebaseerd op de uitgebreide data van Bindinc. Video Insights en bevat concrete cijfers en insights. Meer weten over de precieze details? Neem contact op via info@bindinc.nl
Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
Hoeveel wordt er in Nederland gratis meegekeken op het streamingabonnement van een ander? Bindinc. Video Insights onderzocht het meeliftgedrag en ontdekte opvallende verschillen tussen de streamingdiensten.
In een nieuwe aflevering van de Content Wars podcast, blikt Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., terug op het kijkgedrag bij streamers de afgelopen maanden.
De populariteit van het Love Reality-genre heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan titels uit binnen- en buitenland. Bindinc. Video Insights onderzocht hoe de Nederlandse kijker deze datingprogramma’s bekijkt en waardeert.