Onderzoek: Zo vinden kijkers de weg in de contentjungle
27-11-2025Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De uitreiking van De TrosKompas Oeuvre Award vond plaats tijdens het ‘Muziekfeest van het Jaar’ in de Ziggo Dome. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een act die onmiskenbaar van waarde is (geweest) voor de Nederlands(talig)e muziek. Dit jaar is dat BZN.
De band, die 60 jaar geleden werd opgericht, heeft dankzij populaire nummers als ‘Mon amour’, en ‘Banjo man’ maar liefst 55 Top 40-hits, 19 nummer 1-albums en 88 gouden en platina platen behaald. BZN nam in 2007 officieel afscheid, maar bracht deze zomer voor het 60-jarig jubileum de single ‘Thanks’ uit, een nieuw nummer om de fans te bedanken voor hun jarenlange trouw.
Het redactionele team van Bindinc. organiseerde voor TrosKompas editie 52 een fotoshoot met de zes leden van BZN en een exclusief interview met zangeres Carola Smit en zanger Jan Keizer. Een mooie klus en Bindinc. kijkt dan ook met genoegen uit naar een nieuwe samenwerking met digitale radiozender Sterren NL en omroep AVROTROS in 2026.

Sinds 2025 wordt de AVROTROS-gids TrosKompas gemaakt en uitgegeven door Bindinc. Deze bundeling van krachten is ingegeven door zowel inhoudelijke als financiële motieven. Gabrielle de Jong, CEO van Bindinc., vertelde daar toen over: “Hiermee creëren we het noodzakelijke inkoop- en salesvolume en brengen we de expertise samen die vereist is om sterke merken sterk te houden.” In totaal brengt Bindinc. acht televisiegidsen uit en is daarmee de marktleider in Nederland. De Jong: “Met al deze titels onder één dak kunnen we de inhoudelijke kwaliteit en het onderscheidende karakter van deze bladen waarborgen. In het huidige mediaklimaat zijn schaalvergroting en samenwerking essentieel om adequaat te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden en politieke ontwikkelingen. Samen doen we het beter en staan we sterker.”

Bindinc. is al drie decennia de toonaangevende speler in de Nederlandse markt voor televisiegidsen. Tot ons uitgebreide portfolio horen TrosKompas, TV Krant, Avrobode, Televizier, NCRV-gids, KRO Magazine, Mikro Gids en TVfilm. De gidsen hebben een oplage van 500.000 (abonnees en losse verkoop) en een wekelijks bereik van 1,2 miljoen lezers (NOM). Naast de acht print-tv-gidsen die we volledig in beheer hebben, leveren we ook deeldiensten aan zes externe televisiegidsen, waaronder programmadata, redactionele ondersteuning, marketing, productie, sales en abonneebeheer.
Benieuwd wat onze uitgeverij voor jouw organisatie kan betekenen? Neem voor meer informatie contact op met Mark de Jonge via mark.dejonge@bindinc.nl
Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De populariteit van het Love Reality-genre heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan titels uit binnen- en buitenland. Bindinc. Video Insights onderzocht hoe de Nederlandse kijker deze datingprogramma’s bekijkt en waardeert.
Hoeveel wordt er in Nederland gratis meegekeken op het streamingabonnement van een ander? Bindinc. Video Insights onderzocht het meeliftgedrag en ontdekte opvallende verschillen tussen de streamingdiensten.
In een nieuwe aflevering van de Content Wars podcast, blikt Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., terug op het kijkgedrag bij streamers de afgelopen maanden.