Yellowstone: strategische zet van Netflix?
11-06-2025Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.

Televisiekijken wordt weer leuk, want Bindinc. brengt voor streaminggids Guidinc. niemand minder dan Hans van der Togt terug op de buis! De vermaarde oud-tv-presentator is op 18 december terug op zijn omroeperspost tijdens het reclameblok van 19.24 uur, op RTL4. Hans is het gezicht van een opzienbarende reclamecampagne voor Guidinc. In de tv-spot vraagt Hans zich af waarom de kijkers van RTL4 überhaupt nog televisiekijken. Het zijn dus geen aankondigingen over wat de televisie gaat brengen, want zoals hij zelf zegt: “Tv is toch hartstikke dood?” De voormalig omroeper neemt een minuut de tijd om duidelijk te maken hoe hij Guidinc.-kijkers voortaan door de wirwar van streamingdiensten gaat leiden.
Van der Togt, die bekend werd als omroeper van de AVRO en als presentator van het succesvolle RTL4-programma Rad van Fortuin, staat een forse klus te wachten. Gezien het énorme aanbod aan series, films & documentaires dat in ons land te streamen is. Keuzestress voor kijkers ligt op de loer, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Frida Bergsma van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Van der Togt wil deze keuzestress te allen tijde bestrijden en neemt zijn taak serieus. Om het voor kijkers weer overzichtelijk te maken, is expertise vereist: “Dat is natuurlijk thuiskomen voor mij. Want ik kijk al jarenlang altijd alles en ik heb dus eigenlijk alles al gezien. Ook als ik het niet gezien heb!”, aldus Van der Togt. Over zijn comeback zegt hij: “Ik krijg nog regelmatig aanbiedingen en de meeste sla ik af. Maar deze baan is me zo op het lijf geschreven, die kon ik niet aan me voorbij laten gaan. En het mooie is, ik presenteer gewoon vanaf mijn eigen bank.”
Naast een televisiecomeback krijgt Hans vanaf vrijdag op de socials van Guidinc. zijn eigen ‘Checken of Skippen’-videokanaal met de beste kijktips.
Jeroen de Goeij van Guidinc.: “Gezien het enorme aanbod aan series, films & documentaires dat in ons land te streamen is, is het overzichtelijk maken voor kijkers een must. We gingen meteen ‘aan’ op het idee van Natwerk om ex-omroeper Hans van der Togt te vragen. Voor de oudere generatie een vertrouwde verschijning, voor de jongere generatie meteen iemand waar je meer van wil zien. We zijn trots dat we Hans aan boord hebben, want ‘zijn’ kijktips zijn goud!”
Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.
Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.
De markt voor streaming video is volop in beweging. Tijdens het live-event ‘Trends in kijkgedrag en de veranderende consument’ van Bindinc. deelden Branco Scherer van Bindinc. Video Insights en Rutger Tuit van Google opmerkelijke cijfers, trends en inzichten.
In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India.