Interview Barbara de Boer: “Wees jezelf!”

Er werken veel vrouwen in de mediawereld, ook op leidinggevende posities. Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart spreken wij Barbara de Boer, manager Klant Contact Centrum (KCC) van Bindinc. Wat belangrijk is? ‘Echt laten zien dat je om mensen geeft en verbinding maken.’


Wie heeft jou aan het begin van je carrière geïnspireerd?

“Dat was een van mijn eerste managers, de eerste persoon die mij echt verder heeft geholpen. Zij was ontzettend empathisch en kon duidelijk zien wat ik nodig had, terwijl ik daar zelf niet zo bewust van was. Zij gaf niet alleen leiding, maar maakte ook echt verbinding. Daardoor kon zij mij laten zien wat ik miste. Van haar kreeg ik de tools om mijn ontwikkeling in gang te zetten en dat is mij altijd bijgebleven. Ik dacht: zo wil ik ook leidinggeven.”

Wat is volgens jou de belangrijkste eigenschap van een manager?

“Leidinggeven vanuit je eigen kracht en dat combineren met empathisch vermogen. Zo blijf je dicht bij jezelf en laat je zien dat je authentiek bent. Natuurlijk moet je sterk staan, maar ik denk dat het juist nog krachtiger is om je ook kwetsbaar te durven opstellen. Écht laten zien dat je om mensen geeft en verbinding maken.”

Hoe zou je jouw stijl omschrijven?

“Ik geef vooral intuïtief leiding, dus ik voel heel erg in het moment. Af en toe kan dat ook een gevaar zijn, dat je je te veel laat leiden door emoties. Dat zie ik dan ook als mijn valkuil. Maar een valkuil is ook je kracht, en daar moet je de juiste balans in vinden.”

Wat is het verschil tussen vroeger en nu?

“De afgelopen jaren heb ik geleerd om zakelijker te zijn. Soms vind ik dat nog lastig, maar het is belangrijk om de balans te vinden tussen het behalen van bedrijfsdoelstellingen en waar collega’s zich goed bij voelen. In het begin moest ik erg zoeken, dan wilde ik het vooral goed doen in de ogen van een ander. Nu blijf ik meer bij mezelf, maar dat heb ik wel moeten leren.”

Waar ben je het meest trots op?

“Tijdens één van mijn eerste banen ging ik met mensen in gesprek om erachter te komen waar hun kracht lag, zowel zakelijk als privé. Dus praten over ‘wie ben ik?’ en ‘wat wil ik?’. Zo heb ik mensen kunnen inspireren om een volgende stap in hun carrière te zetten, waar ze mij uiteindelijk heel dankbaar voor waren. Dat vind ik nu nog steeds een van de mooiste complimenten die ik kan krijgen trouwens.”

Heb je goede raad voor de nieuwe generatie vrouwen die staat te trappelen om carrière te maken?

“Wees jezelf! Laat jezelf niet tegenhouden door de gedachte dat je iets niet kan. Je mag echt fouten maken. Daar leer je namelijk ontzettend veel van, en zo kun je het de volgende keer weer anders, of misschien zelfs beter, aanpakken.”

Barbara is sinds 2019 manager van het Klant Contact Centrum (KCC) bij Bindinc. Ze besteedt veel tijd aan de groei van haar team, zowel op zakelijk gebied als op het persoonlijke vlak. Wil jij ook onderdeel worden van #TeamBindinc en aan de slag bij een innovatief mediabedrijf? Bekijk onze actuele vacatures!