Onderzoek: Zo vinden kijkers de weg in de contentjungle
27-11-2025Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De Nederlandse tv-marketingorganisatie Screenforce rapporteert in haar laatste halfjaarverslag over de bestedingen in de tv-reclamemarkt. Over de gehele markt werd in de eerste helft van 2025 een daling gezien van ruim 8 procent ten opzichte van de eerste helft van 2024. De reclamespotbestedingen daalden met bijna 6 procent. Deze dalingen kunnen deels worden verklaard door de afwezigheid van grote sportevenementen. De verschuiving van spotbestedingen van de lineaire tv-zenders naar online video en streamingplatforms gaat echter gestaag door. Het online aandeel binnen de spotbestedingen groeide in de eerste helft van 2025 naar 10%.
Naast reclamebestedingen op de bekende SVOD-diensten neemt Screenforce ook bestedingen mee die zijn gedaan via de kanalen van broadcasters op andere online media (zoals YouTube), plus addressable tv-campagnes en FAST-kanalen.
Inmiddels hebben veel grote streamingdiensten een voordeliger geprijsde abonnementsvorm waarbij reclames worden getoond. Van de streamingdiensten die actief zijn op de Nederlandse markt hebben inmiddels Videoland, Disney+, HBO Max, Viaplay en sinds kort ook Prime Video zo’n reclame-tier. In dat rijtje is Netflix de opvallende afwezige. Het is al geruime tijd de verwachting dat ook de marktleider in Nederland een reclame-tier introduceert. In de meeste Europese landen heeft Netflix al reclames geïntroduceerd, maar de streamingdienst heeft nog geen indicatie gegeven van wanneer Nederland aan de beurt is.
Betekent de verschuiving in advertentiebudgetten dat meer streamingkijkers advertenties zien? Dankzij permanent onderzoek van Bindinc. Video Insights onder respondenten tussen de 16-80 jaar beschikken wij over waardevolle inzichten rondom het kijkgedrag op alle belangrijke streamingplatforms van Nederland. Maandelijks wordt de data van 4.000 nieuwe respondenten geanalyseerd, wat inmiddels goed is voor 140.000 unieke kijkersprofielen.
Het aantal respondenten dat aangeeft in de afgelopen maand reclames te hebben gezien op de streamingdiensten vertoonde tussen september 2024 en augustus 2025 een year-on-year groei van ruim 56 procent. Inmiddels meldt bijna een op de acht ondervraagden reclames te zien. Dit was nog voordat ook Prime Video van start ging met het vertonen van reclames in reguliere abonnementsvorm die voorheen reclamevrij was. Inmiddels zal dit percentage dus nog verder zijn gegroeid.

Er blijken dus grote verschillen te zijn tussen kijkersprofielen van premium kijkers en ad-tier kijkers. Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op.

Adverteren via SVOD zit in Nederland in de lift. Bindinc. Video Insights biedt adverteerders en reclamebureaus de inzichten om effectief in te zetten op deze groeiende markt. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact op met Branco Scherer branco.scherer@bindinc.nl.
Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De populariteit van het Love Reality-genre heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan titels uit binnen- en buitenland. Bindinc. Video Insights onderzocht hoe de Nederlandse kijker deze datingprogramma’s bekijkt en waardeert.
Hoeveel wordt er in Nederland gratis meegekeken op het streamingabonnement van een ander? Bindinc. Video Insights onderzocht het meeliftgedrag en ontdekte opvallende verschillen tussen de streamingdiensten.
In een nieuwe aflevering van de Content Wars podcast, blikt Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., terug op het kijkgedrag bij streamers de afgelopen maanden.