Yellowstone: strategische zet van Netflix?
11-06-2025Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.

Met bijna 60% van de tv-bladen in handen is Bindinc. de onbetwiste marktleider, maar de krimpende vraag vormt een grote uitdaging. De typische gidslezer is al wat ouder en de oplages dalen onvermijdelijk. Door consolidatie en samenwerking weet Bindinc. niet alleen marges te behouden voor de opdrachtgevers, maar ook de kwaliteit voor de lezers. Gabrielle in het FD: “De papieren programmagidsen zoals wij die nu kennen, zullen uiteindelijk verdwijnen. Daar moeten we ons op voorbereiden. Mij werd duidelijk dat – als je de kwaliteit op niveau wilt houden – je móét samenwerken. Het is beter om overeenkomsten aan te gaan met concurrenten dan om langzaam te verdwijnen in een krimpende markt.”
De onvermijdelijke toekomst van de tv-gidsen opent ook nieuwe deuren. Bij Bindinc. worden de kansen gecreëerd door innovatie. Uit het FD: “Binnen het bedrijf heeft Gabrielle de Jong een ‘interne start-up’ opgezet, waarbij ze data van lineaire tv en streamingdiensten aanbiedt aan partijen zoals RTL. In plaats van het kijkgedrag op te vragen bij de verschillende platformen, kunnen zij nu direct één data-overzicht ontvangen van Bindinc.”
De klassieke tv-gids verdwijnt misschien als fysiek product, maar niet als concept. De gids krijgt niet alleen een andere vorm, maar ook andere afnemers. De digitale consument kan terecht op platformen als TVgids.nl en Binge.nl, mediabedrijven profiteren van de opgebouwde kennis over videocontent en kijkgedrag. In het FD: “In feite blijft de functie van ‘gids’ bestaan, zij het in een volledig andere markt en met een ander verdienmodel,” aldus De Jong. “Juist door de hoeveelheid streamingdiensten en het toenemende aanbod wordt onze functie belangrijker dan ooit. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven die zich bezighouden met het uitzenden van content.”
Het is de ambitie van Bindinc. om zo lang mogelijk papieren programmagidsen te maken, waarbij overnames en samenwerkingen zorgen voor versterking. De recente komst van TrosKompas en TV Krant naar de uitgeverij is goed voor de trouwe lezers, de opdrachtgevers en Bindinc. zelf. “Het ontwikkelen van deze nieuwe dienstverlening heeft tijd nodig. Zolang we kunnen consolideren en er nog genoeg oplagen zijn, houden we het vol,” zegt Gabrielle in het FD. Tegen de tijd dat de tv-gidsen echt teruglopen, is Bindinc. getransformeerd van klassieke uitgever tot onmisbaar kennisbedrijf voor de videobranche, waarbij data en AI een hoofdrol spelen.
Lees meer:
Waarom is de populaire westernserie Yellowstone ineens ook te zien bij Netflix? Een bewuste zet? Wij duiken in de unieke data van Bindinc. Video Insights voor het antwoord.
Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., schoof aan bij de Content Wars podcast om te vertellen over de opvallende verschuivingen in kijkgedrag bij streamers.
De markt voor streaming video is volop in beweging. Tijdens het live-event ‘Trends in kijkgedrag en de veranderende consument’ van Bindinc. deelden Branco Scherer van Bindinc. Video Insights en Rutger Tuit van Google opmerkelijke cijfers, trends en inzichten.
In de Nederlandse mediasector is AI niet meer weg te denken, en bij Bindinc. lopen we al jaren voorop in deze ontwikkeling. Om te zien welke lessen we kunnen leren van andere landen, reist Frank Mekkelholt, Manager Data & Technology bij Bindinc., naar India.